ملخص الجهاز:
"27 اما برای اینکه امر به معروف و نهی از منکر چنان کارکردی داشتهباشد،باید نخست ذهن خود را از تحریفاتی که دامان این فریضه را آلودهکرده است و آن را تا حد فضولی در امور داخلی دیگران یا پرداختن به مسائلخرد و شخصی درآورده است،پاک کنیم و سپس به نکات پنجگانه ذیلتوجه داشته باشیم.
گویا عمر این سخن پیامبررا نشنیده بود که فرمود:برای کسی مانند جعفر باید گریست و گویا عمرفراموش کرده بود که پیامبر(ص)او را از زدن زنان گریان در عزای رقیه،دختر رسول الله(ص)،منع فرمود».
مرد شاعر گفت:او که قرنها است مردهاست؛گذشته از آن،اگر ماتم میگیرید و عزاداری میکنید،برای خودکنید که او در چنین روزی،شادمانهترین واقعۀ زندگی خود را تجربهکرده است: پس عزا بر خود کنید ای خفتگان زآنکه بد مرگی است این خواب گران روح سلطانی ز زندانی بجست جامعه چه درانیم و چون خاییم دست چونکه ایشان خسرو دین بودهاند وقت شادی شد چو بشکستند بند سوی شادروان ولت تاختند کنده و زنجیر را انداختند21 به اقتضای این عقیدۀ شگفت و شاد،باید برای همۀ کسانی کهدنیا را پشت سر گذاشتهاند،شادمانی کرد.
»24 افزون بر همۀ اینها،مسلمانان چگونه و به چه بهانهای میتوانند در شهادت فرزند پیامبرشان به عزا ننشینند و آن را زنده نگه ندارند،درحالیکه پیامبر اسلام(ص)حتی هنگام ولادت حسین(ع)و سالهاپیش از وقوع حادثۀ عاشورا،بر او گریست و،بنابر اخبار بسیاری که درکتب فریقین جمع است،بارها حالت حزن و اندوه از خود نشان دادهاست:«ابن سعد از شعبی چنین روایت کرده است:علی[ع]در راهصفین از کربلا گذشت و چنان گریست که خاک از اشکش نمناک شد.
سخن آخر در اینباره آن است که ماجرای گریه و عزاداری شیعهبرای امام حسین(ع)،علاوهبر آنکه ثبوتا،حق و مطابق با سمت وسوی اسلام است،اثباتا نیز فواید بسیاری را نصیب دین و دینداری کردهاست."