خلاصة:
معماری کرمان در سه دهه ی آخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم، یعنی با آغاز دوره حاکمیت اسماعیل خان وکیل الملک دستخوش تغییر می شود. بنیاد عمارت های نو و مرمت عمارت های کهنه از جمله آستانه شاه نعمت الله ولی در همین دوره رخ می دهد. مهم ترین عمارت های این دوره را باغ ها تشکیل می دهند. بنابراین رویکرد تزیینی جدید متناسب با تزیینات ویژه این گونه عمارت ها است. به همان نسبت که معماری این دوران در خانه سازی و باغ سازی متأثر از معماری فرنگ است در تزیینات هم این تاثیر به وضوح آشکار است. از جمله نمود ویژه این تاثیر در نقوش گچ بری هایی است که تقریبا در عمارت های مهم این دوران تکرار شده است. از بررسی نقوش این دوره آگاه می شویم که تاثیر نقوش فرنگی و حتی شمال آفریقا در کرمان به صورت آشکار نمود دارد. تا حدی که بعضی از نقوش عینا تکرار می شوند. اگر چه ممکن است این تاثیر در راستای رواج نظام مند نوعی تفکر متاثر از فرنگ نباشد. همچنین در بررسی نقش پردازی تزئینات این دوره روشن می شود که انتخاب نقش بر مبنای نوع کاربرد بنا صورت نگرفته و نقوش معمولا از نقطه نظر نمادگرایی و نشانه شناسی در تعریف ماهیت بنا فاقد ارزش هستند و تنها جنبه تزئینی آنها مورد توجه بوده است تا جایی که بعنوان مثال در نقوش جانوری استفاده شده درگچ بری ها، ماهی از واقعی ترین تا انتزاعی ترین شکل، نقش محوری تزئینات گچی این دوره است. در حالی که می دانیم ماهی از نمادهای آشنا و با سابقه فرهنگی منطقه نیست.
ملخص الجهاز:
"همچنین در بررسی نقش پردازی تزئینات این دوره روشن می شود که انتخاب نقش بر مبنای نوع کاربرد بنا صورت نگرفته و نقوش معمولا از نقطه نظر نمادگرایی و نشانه شناسی در تعریف ماهیت بنا فاقد ارزش هستند و تنها جنبه تزئینی آنها مورد توجه بوده است تا جایی که بعنوان مثال در نقوش جانوری استفاده شده درگچ بری ها، ماهی از واقعی ترین تا انتزاعی ترین شکل، نقش محوری تزئینات گچی این دوره است.
1. گچ بری گچ بری بیشترین سهم تزئینات باغ فتح آباد و باغ میرزا مهدی خان و همچنین تزیینات تالار شاه عباسی آستانه شاه نعمت الله ولی را در بر می گیرد؛ و در بخش های مختلف بنا به تناسب اهمیت مکان، فراوانی و نوع نقوش متفاوت است.
نقش ماهی در شکل های طبیعی تر در آستانه شاه نعمت الله استفاده نمی گردد، نقوش تزئینی دیگر در قالب طرح های گلدانی در آستانه وجود دارد که در باغ فتح آباد وجود ندارد اما در باغ میرزا مهدی خان تا حدی مشابه آنها مشاهده می شود.
(تصاویر 23و24و25و22- الف) 2ـ3 ـ تقلید یا تاثیرپذیری از نقشی مشابه از معماری شمال آفریقا نقشی که برای کادربندی و حاشیه سازی در همه عمارت های این دوره استفاده شده است، نقشی است که نمایی خطی از فرم انتزاعی ماهی است که دقیقا در جایگاهی مشابه در مسجدی در مراکش هم مورد استفاده قرار گرفته است (تصویر 26) 4ـ چرا رویکری نو؟ گچ بری یا استفاده از گچ در تزئین بنا تاریخی بس کهن دارد «قدیمی ترین اثر گچ بری در دوران پیش از تاریخ متعلق به هنر و تمدن عیلامی است."