ملخص الجهاز:
"خردنامه:باتوجه به این که شما معتقد به کشف موازین اخلاقی هستیدو باتوجه به تعریفی که از اخلاق ارائه دادید،این کشف چگونه ممکناست؟ دکتر میانداری:لازمه سخن بنده در مورد همجنس بودن معارفاین است که روش کشف در اخلاق تفاوت ماهوی با دیگر معارفنداشته باشد.
اتفاقا یکی از دلایل جدی اختلافاخلاقی براساس همین موضوع است؛یعنی باهم درباره امور اخلاقیاختلاف نظر نداریم,بلکه مثلا درباره امور دینی اختلاف نظر داریم؛او بیدین است و ما دین داریم و اگر او قبول کند که خدایی هست،شاید او هم به این نتیجه برسد که سقط جنین غیراخلاقی است.
خردنامه:انچه را گفتید میپذیریم،ولی یک مشکل وجود دارد:بعضی از این مباحث اخلاقی در سطح آکادمیک مطرح است و با آنچهکه در سطح جامعه رخ میدهد قابل انطباقنیست؛مثلا میگوییم سقط جنین خوب یابد است،ولی وقتی من به خودم نگام میکنممیبینم که اگر بالفرض مشکل مالی داشتهباشم و در حال بچهدار شدن باشم خیلی راحتسقط جنین میکنم بدون احساس هیچگونهمشکل وجدانی و آن را،باتوجه شرایطی کهدارم،خوب میدانم.
خردنامه:اگر کسی معتقد به رئالیسم باشد حتما معتقد بهمتخصص اخلاقی هم هست یا ممکن است نیاز به متخصص ربطی بهرئالیست بودن یا نبودن نداشته باشد؟ دکتر میانداری:نه،خیلی وقتها اینگونه است برحسب نوعتخصص.
اما همه اموری که واقعی است لزوما نیازیبه متخصص ندارد؛مثلا میگوییم آسمان آبی است؛به عبارت دیگرما مشاهدات خود را معمولا گزارش از عالم واقع میدانیم و نیازی همبه متخصص در این زمینه نمیبینیم،اما در خیلی از امور،به خصوصاکنون که معارف انسانی پیشرفت کرده و تخصصی شده است،انسانهانیاز به متخصص دارند.
خردنامه:از نظر شما متخصص اخلاقپزشکی باید چه خصوصیاتی داشته باشد:؟ دکتر میانداری:من میتوانم چند تا شرطلازم برای متخصص اخلاق پزشکی بشمارم،امااین شروط کافی نیستند."