خلاصة:
به دنبال گسترش موسسات آموزش عالی در کشور برای پاسخگویی به نیاز جوانان در سالهای اخیر، موسسات آموزش عالی فراوانی در ساختمانهای بسته و فاقد فضاهای باز به وجود آمده، که هدف اصلی از این ایجاد، گسترش کمی مکانهای بسته آموزشی بوده است. در حال حاضر نیاز فوق متعادل شده و زمان مناسبی است تا به اهمیت بررسی و تحقیق پیرامون تاثیر فضاهای باز سایتهای دانشگاهی بر ارتقای کیفیت آموزش پرداخته شود. هدف این پژوهش، بازخوانی نظریههای طراحی منظر، بهخصوص نظریه بازسازی تمرکز ذهنی و مقایسه تطبیقی مولفههای آن در برخی از پردیسهای دانشگاهی موجود شهر تهران است؛ که در این مقاله پژوهش فوق بر محیط و منظر دانشگاه شهید رجایی تهران متمرکز است. در این تحقیق از عکسهای تهیه شده صحنههای منظر دانشگاه شهیدرجائی، در تشریح مولفههای نظریه بازسازی تمرکز ذهنی استفاده و در ماتریسی به نام «طراحی و مطلوبیت» ارایه شده است که خود مبین کیفیت منظر مشاهده شده است. عکسهای منتخب به همراه درجهبندی آنها در ماتریس طراحی و مطلوبیت در نقشه سایت بیانگر شدت و ضعف طراحی منظر در تهیه آنها است و راهنمای کاربردی مناسبی برای بهبود وضع موجود و یا طرحهای آینده است. نهایتا اینکه، یافتن مولفههایی برای ارتقای دانش طراحی و مدیریت منظر در سایتهای دانشگاهی، بهگونهای که موجب بهبود کیفیت آموزش محوری محیطهای باز پردیسهای دانشگاهی شود؛ هدف نهایی این پژوهش است.
ملخص الجهاز:
تأثیر کیفیت معماری منظر پردیس دانشگاهی بر کاربرد آموزشی آن )تحلیل کارکردی نظریۀ بازسازی تمرکز ذهنی و مطالعۀ دانشجویان در فضای باز( علی شرقی* چکیده به دنبال گسترش مؤسسات آموزش عالی در کشور برای پاسخ گویی به نیاز جوانان در سال های اخیر، مؤسسات آموزش عالی فراوانی درساختما نهای بسته و فاقد فضاهای باز به وجود آمده ، که هدف اصلی از این ایجاد، گسترش کمی مکا نهای بسته آموزشی بوده است.
در این تحقیق از عک سهای تهیه شدۀ صحن ههای منظر دانشگاه شهیدرجائی، در تشریحمؤلفه های نظریه بازسازی تمرکز ذهنی استفاده و در ماتریسی به نام «طراحی و مطلوبیت » ارایه شد ه است که خود مبین کیفیت منظرمشاهده شده است.
تحقیق حاضر بر مبنای بسط نظریۀ بازسازی تمرکز ذهن، شکل گرفته است و تلاش دارد تا در چارچوب انگار ههای این نظریه، منظر دانشگاه شهید رجائی تهران را به عنوان نمونه، تحت بررسی کاربردی قرار دهد.
As the research parameters in Shahid Rajaee Teacher Training University (SRTTU) campus indicate, an informed design of landscape elements on the campuses can help promote tired mind.
However, making an informed landscape on the semi natural environments such as university campuses, in a way that could lead to the restoration of mental focus in both academic and administrative affairs needs more research and consideration in psychology and ecology approaches.