خلاصة:
توصیف به مثابه یک راهبرد عینیتگرا و استقرایی از روشهای پژوهش در معماری منظر است که مبنای بسیاری از راهبردهای پژوهشی دیگر نیز دانسته میشود. از آنجا که از مشاهده، اغلب به عنوان نخستین گام در هر پژوهش یاد میشود و کمتر به مثابه یک راهبرد مورد توجه قرار میگیرد، هدف این نوشتار تقویت بنیانهای نظری لازم جهت تعمیق راهبردهای توصیفی در پژوهش منظر و ترویج بیشتر آن است. از این روی، راهبرد توصیفی در نوشتههای دمینگ و سوآفیلد (2011) مورد بررسی قرار گرفته و ضمن اشاره به دستهبندیهای چهارگانه آنها شامل مشاهده، توصیف ثانویه، توصیف پیمایش اجتماعی و توصیف پیچیده به برخی پژوهشهای صورت گرفته در هر دسته نیز اشاره شده است. اسناد مکتوب، پرسشنامه، مشاهده مستقیم، مصاحبه، تصاویر، عکسها، دستنگارهها و مستندات تاریخی از جمله منابع پایه در راهبرد توصیفی بهشمار میروند. سنجش اعتبار این نوع پژوهشها متکی به پشتیبانی منابع مختلف از یکدیگر، نحوه استخراج دادهها و شیوه استقرای پژوهشگر است که ابتنا بر دستهبندی، رتبهبندی و تفسیر دارد.
ملخص الجهاز:
"راهبردهای توصیفی2 که از کهنترین روشهای پژوهش محسوب شده و به زمان ارسطو باز میگردد به عنوان یکی از بنیادیترین روشهای تحقیق در معماری منظر است و شناخت آنها میتواند به تنظیم مناسبتر طرح پژوهش3 و سنجش اعتبار و روایی4 آن کمک فراوانی نماید.
همچنین از آنجا که از "مشاهده" اغلب به عنوان نخستین گام در هر پژوهش یاد شده و کمتر به مثابه یک راهبرد مورد توجه قرار میگیرد، این نوشتار میتواند در تقویت بنیانهای نظری لازم در تعمیق راهبردهای توصیفی مفید فایده باشد.
دوم، راهبرد توصیفی میتواند جهت دانشجویانی که مایل به پژوهش و مطالعات اکتشافی هستند، مورد استفاده قرار گیرد و سوم، این راهبرد میتواند به عنوان نخستین گام در تنظیم برنامههای پژوهش در سطوح بالای علمی نیز تلقی شود (Swaffield & Deming, 2011).
فرضیه توصیف و مشاهده تنها ابزار گردآوری داده از محیط نبوده بلکه به عنوان یک راهبرد میتواند به مثابه روشی جهت پژوهش سامانمند و اعتبارپذیر در معماری منظر مورد استفاده قرار گیرد.
مورد پژوهی جهت تحقیق در معماری منظر، بسیار مناسب است چراکه موارد مورد علاقه در این رشته ذاتا پیچیده، چند وجهی و در بسترهای گسترده بوده و به سختی میتواند به فاکتورهای غیر وابسته تفکیک شود (Deming & Swaffield, 2011).
ir Abstract Description as an objective and inductive strategy is one of the fundamental research methods in landscape architecture studies.
This paper widely explains four types of descriptive research strategy applied within landscape architecture- observation, secondary description, descriptive social surveys, and complex description (including case studies)."