خلاصة:
در اغلب کشورهای دنیا فعالیتهای دانشگاهی در قالب سه ماموریت: آموزش» پژوهش و
خدمات دنبال میشود. ارزشیابی کیفیت فعالیتهای دانشگاهی, بدون شناخت عوامل اساسی
موثر برآن. منتج به نتایج نادرستی شده ون فقظ به ارتقاء کیفیت فرایند آموزش کمکی
نخواهدکرد.ء بلکه موجب اتخاذ تصمیمات نادرسنت. توّسط مدیران و بیاعتمادی و بیزاری»
ارزشیابی شوندگان از فرایند ارزشیابی خواهد شد. تبیین عوامل اساسی موثر بر کیفیت
آموزش در سه بعد مدرس,» دانشجو و محیط آموزش؛ هدف کلی این پژوهش را
تشکیل میدهد. جامعه آماری مطالعه ژا؛اعضای ینت علمی رشتههای علوم تربیشی
دانشگاههای دولتی که در سال ۱۳۸۴ دارای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی مستقل و با
گروه علوم تربیتی بودهاندء تشکیل:میدهد: با زوش نمونهگیری تصادفی طبقهای» ۱۰۳ عضو
هیئت علمی,» در چهار دانشگاه انتخاب شده است. روّش پژوهش, توصیفی از نوع زمینهیابی
است. ابزار جمعآوری اطلاعات را دو نوع پرسشنامة محققساخته, شامل پرسشنامة شناسایی
عوامل اساسی موثر بر کیفیت آموزش بر مبنای روش دلفی و پرسشنامة اعتباریابی عوامسل
پیشنهادی تشکیل میدهد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آنها با استفاده
از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. از شاخصهای آمار توصیفی برای تلخیص و آزمون ]"
تک گروهی برای تحلیل دادهها استفاده شده است.
نتایج پژوهش, حاکی از آن است که از بین ۱۲ مژلفه و ۱۰۷ عامل بررسی شده» ۱۱
مولفه و ۶۸ عامل با کسب میانگین ۴ و بالاتر(ازحداکثر۵) و انحراف معیار کمتر از ۱ به
عنوان عوامل اساسی موثر در کیفیت آموزش شناخته شدهاند و بر مبنای یافتههای پژوهش؛
پیشنهادهای لازم به منظور ارتقاء فرایند ارزشیابی کیفیت آموزش دانشگاهی ارائه شد.
Traditionally، universities follow three missions i.e. instruction، research and services. The purpose of this research was the study of the factors influencing instruction quality in universities. The statistical population was the faculty members of psychology and
educational departments or colleges out of 23 universities. Using the ratio stratified random sampling، 4 universities and 103 faculty members were selected. The data were gathered through two different questionnaires. The validity of the questionnaires were
checked through analyzing content validity and the reliability was estimated through Cronback's alpha. Data were analyzed using ttest. The research was conducted in two steps، first recognizing the effective factors using literature. Second، determining the factors using the Delphi method.
The findings showed that among the 12 components and 107 factors related to instruction quality in universities، 11 components and 68 factors were recognized as most important