خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پذیرفته شده از طریق طرح فراگیر و پذیرفته شدگان از طریق کنکور سراسری در دانشگاه پیام نور و اهداف فرعی آن، مقایسه انگیزه و پیشرفت دانشجویان این دو گروه در رشته های علوم انسانی و علوم پایه و همچنین در بین دو گروه دختر و پسر بوده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور ساری هستند. روش این تحقیق، توصیفی از نوع زمینه یابی بوده و ابزار آن پرسشنامه استاندارد انگیزش که از سوی رمضان حسن زاده تهیه شده و دارای روایی بالا و پایایی 86درصد است و در تحقیقات متعددی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین، از میانگین نمرات دو نیمسال تحصیلی دانشجویان (اول و دوم 86-85) برای سنجش پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از آزمون آماریt استفاده شده و مشخص شده است که بین میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان فراگیر و سراسری به طور کلی اختلاف معناداری وجود ندارد ولی در بین دانشجویان گروه علوم پایه، میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان سراسری بیشتر از دانشجویان فراگیر است. نتیجه مشخص دیگر در تحقیق این است که از لحاظ جنسیت، انگیزه و پیشرفت دانشجویان دختر بیشتر از پسر بوده است که به نظر می رسد مشکلات مربوط به اشتغال و هزینه فرصت از دست رفته و ابهام در بهره برداری مناسب از مدرک تحصیلی در آینده از جمله عوامل تاثیرگذار در این تفاوت باشد.
ملخص الجهاز:
مقايسة ميزان انگيزه و پيشرفت تحصيلي دانشجويان دورة کارشناسي پذيرفته شده از طريق طرح فراگير و آزمون سراسري در دانشگاه پيام نور مرکز ساري دکتر مهران فرج اللهي * حميــرا کــاکــوئي ** چکيده هدف پژوهش حاضر، مقايسة ميزان انگيزه و پيشرفت تحصيلي دانشـجويان پذيرفتـه شـده از طريق طرح فراگير و پذيرفته شدگان از طريق کنکور سراسري در دانشگاه پيام نـور و اهـداف فرعي آن ، مقايسة انگيزه و پيشرفت دانشجويان اين دو گروه در رشـته هـاي علـوم انسـاني و علوم پايه و همچنين در بين دو گـروه دختـر و پسـر بـوده اسـت .
از سال ١٣٨٤ دانشگاه پيام نور بـا ايجـاد تغييـر در سياسـت هـاي جذب دانشجو و افزايش ظرفيت پذيرش تسهيلاتي را در نحوة ورود به دانشگاه ايجاد کرد و بدين ترتيب توانست رشد چشمگيري در افزايش پذيرش دانشجو داشته باشـد، اما اين افزايش و رشد کمي منجر به ايجاد زمينه هاي ذهني متفاوت شد؛ يعني تسـهيل در شرايط پذيرش ، موجب مي شـود افـراد بـدون دارا بـودن شـرايط علمـي لازم وارد دانشگاه شوند و اين امر منجر به افت کيفيت نظام آموزشي شود و يا بالعکس افـرادي که بدون اعمال شرايط سخت وارد دانشگاه مي شـوند و رشـته و مرکـز را بـر اسـاس علاقه و توانمندي خود آزادانه انتخاب مي کنند، داراي انگيـزة تحصـيلي بالاترنـد و در نتيجه ، پيشرفت بيشتري در تحصيل دارند.