خلاصة:
، از دیدگاه استراتژیک«سرمایه فکری»یکی از محرک های اصلی رشد و توسعه سازمان ها
است. این داراییهای نامشهود به منظور خلق دانش و ارتقای عملکرد مراکز آموزش عالی
مورد استفاده قرار میگیرند و موفقیت این مراکز به وضعیت سرمایه فکری آنها بستگ ی دارد.
با تمرکز بر دانشگاه های دولتی، مدیریت سرمایه فکری و مدیریت دانش بیش از پیش مورد
توجه صاحبنظران و اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. روسا و مسئولین
دانشگاه های دولتی، میبایست نقش سرمایه فکری را در شکوفایی و نوآور ی آموزشی و
تحقیقاتی تقویت نمایند. لذا در این مطالعه به بررسی و اندازهگیری سرمایه فکری پرداخته
شده است. یافته های پژوهش، نشان می دهد که بین سرمایه فکری در مجتمع های مورد اشاره،
تفاوت معنی داری وجود دارد و بیانگر آن است که مجتمع علوم انسانی در تمامی ابعاد به غیر
از بعد سرمایه انسانی، وضعیتی پایین تر از میانگین را دارد . از سوی دیگر، مجتمع فنی
مهندسی، تنها در بعد سرمایه رابطه ای، وضعیت مناسبی داشته و در سایر ابعاد، نمره ای
پایین تر از میانگین کسب نموده است. هم چنین نتایج حاصل از رتبهبندی مولفه ها ی سرمایه
فکری مبین آن است که مولفه مهارتهای آموزشی از بالاترین اهمیت برخوردار است.
ملخص الجهاز:
Stewart ارائه شده از سرمايه فکري توسط محققان از جمله (رز ١ و رز، ١٩٩٧) را مورد بررسي قرار داد و به اين نتيجه رسيده است که سرمايه فکري مجموعـه اي از منـابع نامشـهود مي باشد و به فرايند ايجاد ارزش به شرکت کمک مي کند.
وي معتقد است از آنجا کـه فرايند ايجاد ارزش و همچنين منابع مورد نياز براي توليد و ارائه خدمات شرکت هـاي مختلف ، متفاوت است و چنين بر مي آيد که سرمايه فکري داراي مفهوم خاصي در هر شرکت مي باشد و بين شرکت هاي مختلف نيز مؤلفـه هـاي متفـاوت اسـت .
براي آزمودن اين فرضيه با تعريف فرض H٠ و H١ به صورت ذيل ، از آزمـون فـرض آماري يک دنباله استفاده مي شود: H٠: سرمايه فکري مجتمع علوم انساني ، از ميزان متوسط بيشتر و يا مساوي است .
نتايج حاصل از آزمون فرض اماري به شرح جدول (٣) مي باشد: جدول (٣) يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه اول پژوهش شرح آماره آزمون Z مقدار بحراني تصميم گيري (در سطح خطاي ١%) آزمون فرض آماري 13/29 -2/327 تأييد H٠ و رد شدن فرضيه (١) همان طور جدول (٣) نشان مي دهـد آمـاره آزمـون در ناحيـه H٠ قـرار مـي گيـرد؛ بنابراين فرض H٠ تأييد مي شود؛ يعني در سطح اطمينان ٩٩% مي توان گفت که سرمايه فکري مجتمع علوم انساني ، بيشتر يا مساوي با ميزان متوسط است .
Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital.
Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital.
Measuring Intellectual capital: a new model and empirical study.
Intellectual capital in universities: Improving transparency and internal management.