خلاصة:
تار جهانگستر، تبدیل به یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی در عصر حاضر شدهاست که با
ایجاد تغییر در روشهای ارتباطی میان محققان، برای استفاده علمی گسترش یافته است و
موتورهای کاوش تجاری ابزارهای اصلی برای شناسایی این اطلاعات هستند. در حقیقت
وب مجموعهای بسیار پیچیده، از کلیه انواع اطلاعاتی است که به وسیله افراد متفاوت تولید
میشود و توسط کاربران مختلف مورد جستجو قرار میگیرد. از اواسط سال 1990 تلاشهای
چشمگیری برای بررسی ماهیت و خصوصیات وب جهانگستر با بکارگیری روش
اطلاعسنجی جدید برای فضای محتویات آن، ساختار پیوندها و موتورهای کاوش صورت
پذیرفت. معیارهای وبومتریک دانشگاهها مشابه ضریب تاثیرگذاری مجلات است. معیارهای
وبومتریک میزان ارجاعات به صفحات وب را مورد ارزیابی قرار میدهد، در واقع،
شاخصهای وبومتریک به این دلیل تعریف شدهاند که التزام موسسههای آموزش عالی و
دانشگاهها را نسبت به انتشار وب نشان دهند. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی شاخصهای
مقیاس وبومتریک در دانشگاههای تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان،
یزد، اراک و رازی میباشد. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه
استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونهگیری طبقهبندی شده سهمیهای
بین 355 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای منتخب فوقالذکر توزیع گردید. تجزیه و
صورت گرفته است. یافتههای SPSS تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار 16
پژوهش بیانگر آن است که، هیچکدام از دانشگاههای منتخب از لحاظ شاخصهای مقیاس
وبومتریک در جایگاه مناسبی قرار ندارند (پایینتر از میانگین).
ملخص الجهاز:
ارزيابي شاخص هاي مقياس وبومتريک در دانشگاه ها اسمعيل ابونوري * عيسي نيازي ** چکيده تار جهان گستر، تبديل به يکي از مهم ترين منابع اطلاعاتي در عصر حاضر شـده اسـت کـه بـا ايجاد تغيير در روشهاي ارتباطي ميان محققان ، براي استفاده علمـي گسـترش يافتـه اسـت و موتورهاي کاوش تجاري ابزارهاي اصلي براي شناسايي ايـن اطلاعـات هسـتند.
معيارهـاي وبومتريـک ميـزان ارجاعـات بـه صـفحات وب را مـورد ارزيـابي قـرار مـي دهـد، در واقـع ، شاخص هاي وبومتريک به اين دليل تعريف شده اند که التـزام مؤسسـه هـاي آمـوزش عـالي و دانشگاه ها را نسبت به انتشار وب نشان دهند.
در ايـن تحقيـق ، از بـين دانشگاه هاي ايران که در ليست ردهبندي دانشگاه هاي خاورميانه بـر مبنـاي وبومتريـک در سال ٢٠٠٧، قرار دارند سه دانشگاه از رده بالاي جدول (تهـران ، اصـفهان و تربيـت مدرس )، سه دانشگاه از رده مياني (الزهرا، مازنـدران و گـيلان) و سـه دانشـگاه از رده پايين جدول (يزد، اراک و رازي ) انتخاب گرديد و همچنين از آنجـايي کـه بـه اسـتناد مؤسسه ISI١، دوازده هزار مورد توليد علم ايران در سال ٢٠٠٧ مربوط بـه پايگـاه هـاي استنادي ١) علوم ، ٢) علوم اجتماعي و ٣) هنر و علوم انساني بوده است که سه پايگـاه عمده ISI را تحت عنوان Web of Science تشکيل ميدهند کـه رشـته هـاي فنـي و 1.
0 جدول (١) وضعيت دانشگاه هاي منتخب را بر اساس شاخص وبومتريک نشان ميدهد و بيانگر آن است که سطح معنيداري محاسبه شده براي کليـه دانشـگاه هـاي منتخـب کمتر از ٠.