خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش تحلیل و بررسی چشمانداز، ماموریت و عوامل موثر در موفقیت
اجرایی برنامه راهبردی موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی در ایران است.
جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیئت علمی و مدیران 85 دانشگاه و موسسه
آموزش عالی غیردولتی (غیرانتفاعی) فعال در کشور میباشد. نمونههای آماری پژوهش بر
اساس جدول مورگان شامل 108 نفر از اعضای هیئت علمی و مدیران است. ابزار آزمون
شامل 2 پرسشنامه محقق ساخته، یکی پاسخ باز و دیگری پاسخ بسته میباشد. روایی درونی
(محتوی) بر اساس نظر خبرگان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون
آلفا کرونباخ 86 /. برآورد و مورد تایید قرار گرفت. نمونهها برای پرسشنامه پاسخ باز بصورت
تصادفی سهمیهای و برای پرسشنامه پاسخ بسته بصورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی از قبیل فراوانی، درصد، نمودار و
جداول استفاده شده است. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که مدیران و اعضای هیئت
علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، معتقدند که این دانشگاهها
3) و انجام رسالت و / و موسسات از لحاظ توجه به چشمانداز (با کسب امتیاز میانگین 56
4) موفق بودهاند و همچنین در زمینه اجرای برنامه / ماموریتها (با کسب امتیاز میانگین 67
3) در سطح بالاتر از متوسط و در حد مطلوب عمل / راهبردی (با کسب امتیاز میانگین 56
نمودهاند. بر این اساس تدوین، اجرا و نظارت بر اجرای برنامه راهبردی دانشگاهها و
موسسات آموزش عالی، زمینه ارتقای کیفیت عملکرد آنها را ارتقا میبخشد.
ملخص الجهاز:
نتايج بدست آمده بيانگر آن اسـت کـه مـديران و اعضـاي هيئـت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي ، معتقدند که اين دانشگاهها و مؤسسات از لحاظ توجه به چشم انداز (با کسب امتيـاز ميـانگين ٣/٥٦) و انجـام رسـالت و مأموريت ها (با کسب امتياز ميانگين ٤/٦٧) موفق بوده اند و همچنين در زمينـه اجـراي برنامـه راهبردي (با کسب امتياز ميانگين ٣/٥٦) در سطح بالاتر از متوسـط و در حـد مطلـوب عمـل نموده اند.
براي مثال: علي رغم توسعه کمي ، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي به دلايل گوناگون از جمله : مشکلات و نواقص آيين نامه اي و اساسنامه ، عدم تفويض اختيار در تعيين شهريه ، عدم دسترسي مناطق دور از مراکز استان ها به عضو هيئت علمي واجد شرايط ، و طولاني بودن روند انجام امور اداري و بروکراسي و ضعف مديريت به توسعه کيفي مورد انتظار دست نيافته اند، ولي از نقطه نظر ديگر به علت استفاده از پتانسيل بخش خصوصي موفق به ايجاد فرصت براي بخشي از متقاضيان تحصيل و توسعه عدالت اجتماعي گرديده است .
در تبيين چشم اندازهاي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي کشور، بر اساس نتايج پرسشنامه دوم (بسته پاسخ ) توسعه رشته هاي تحصيلي اين مؤسسات بر اساس نيازهاي کشور به نظر حدود ٥٧ درصد از پاسخ دهندگان (در حد زياد) و يا ميانگين ٣/٧٢ مورد تأييد است .