خلاصة:
با گسترش روابط ایران و غرب از اوایل سده چهاردهم هجری شمسی، تغییرات گستردهای در ساختار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و آموزشی به وجود آمد. همگام با این تحولات، روند آموزش معماری نیز تحت تاثیر قرار گرفت، و آموزش سنتی و شیوه استاد ـ شاگردی، جای خود را به آموزش امروزی و شیوه دانشگاهی (آکادمیک) داد. از سال 1378، اعمال بازنگریها و تصمیمات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، سطح رشته معماری را ازکارشناسی ارشد پیوسته به کارشناسی پیوسته تغییر داد و کنکور اختصاصی ورود به رشته معماری برداشته شد. کاهش شناخت نسبی داوطلبان از این رشته، بروز بیانگیزگی و یا کاهش انگیزه دانشجویان و به خصوص نوآموزان معماری نسبت به رشته و کار خود، از پیامدهای این بازنگری است؛ از آنجا که بیانگیزگی نوآموزان معماری در حال تبدیل شدن به یکی از دغدغههای آموزش معماری است، ضرورت پرداختن به دلایل پیدایش، و روشهای کاهش بیانگیزگی و برطرف کردن آن احساس میشود. این نوشتار بر این باور است که توجه مربی به اهدافی که وی برای دانشجویان تعریف میکند و همچنین آنچه ایشان به عنوان هدف برای خود برمیگزینند، در ایجاد انگیزش در دانشجوی معماری، نقش ویژهای ایفا میکند. هدف این پژوهش، آن است که بر پایه «سازه هدف» (به عنوان یکی از سازههای انگیزشی در علم روانشناسی تربیتی) و بررسی متون موجود در این حوزه، کاربستهای آموزشی معمارانهای را در راستای ایجاد انگیزش در نوآموزان معماری به همراه برخی مصادیق آموزشی آن ارائه کند. در این پژوهش، از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. کاربستها و مصادیق ارائه شده (به عنوان یافتههای اصلی این پژوهش) در قالب یک پرسشنامه با استفاده از روش دلفی، به نظرخواهی از دوازده نفر از خبرگان آموزش معماری گذاشته شد، که کلیه کاربستها با اتفاق نظر پذیرفته شدند (برای تحلیل پرسشنامهها و رسیدن به نتیجه اتفاق نظر، از آزمون فریدمن استفاده شد). نتایج این پژوهش شامل 18 کاربست است که این کاربستها بر اساس «نظریه تعیین هدف»، «نظریه گرایش به هدف»، و «نظریه انگیزش تسلط» به دست آمده است.
Development of Iran’s foreign affairs in the early 1300s Shamsi resulted in many changes in the structure of society، culture، politics and education. Along with these developments، architecture education has changed from traditional to academic. In1378 Shamsi، Supreme Council of Education changed the degree from integrated masters to undergraduate and post graduate and eliminated special entrance exam. These changes resulted in lack of proper understanding of candidates about architecture as a major and lack or loss of motivation about major and work among students specially novice. Since this issue has become one of the major concerns of architecture education، it is necessary to study reasons of its occurrence and find ways to increase motivation and resolve the issue.
Teachers and students proper “goal” setting is deemed to be conducive in generating motivation in students. Based on “goals construct” and through studying and reviewing literature in the field of educational psychology and examining its general educational applications، this research is to propose some architectural applications and educational examples in regard to generating and increasing motivation in novice architecture students. The research method was survey. These applications، as a main result of the study، have been put together in a questionnaire which is then distributed among 12 architecture experts to collect their points of view. The method was Delphi. Experts’ ideas were analyzed by Fridman test. Results showed that all respondents had consensus about proposed applications. The result of this study includes eighteen applications which were formulated based on the context of three theories namely، «goal setting theory»، «goal orientation theory» and «mastery motivation theory».