خلاصة:
هدف این پژوهش ارائة مدل معنای زندگی در ارتباط با تصور از خدا با توجه به اکتشاف و تعهد مذهبی میباشد. 581 دانشجو بهصورت خوشهای چندمرحلهای از بین دانشجویان دانشگاههای آزاد و دولتی بیرجند، پرسشنامههای هویت مذهبی، تصور از خدا و معنای زندگی را تکمیل نمودند. برای تحلیل نتایج از روش مدلیابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد هویت مذهبی زودرس و کسبشده ارتباط بین تصور تعلقپذیری و حضور معنا در زندگی را میانجیگری میکند، همچنین هویت مذهبی آشفته، میانجیگر بین بعد کنترل و حضور معنا در زندگی میباشد، مدل نیز نشان داد بعد کنترل اثر مستقیم منفی و تصور تعلقپذیری اثر مستقیم مثبتی بر جستوجوی معنا دارد و بعد مهربانی تنها اثر مستقیم مثبت بر حضور معنای زندگی دارد. نتایج همچنین نشان داد پایگاههای هویت مذهبی تنها پیشبینیکننده حضور معنا در زندگی میباشند، و مهربانی نقشی در پیشبینی پایگاههای هویت افراد ندارند.
The present research aims at providing a model for the meaning of life in the light of conception of God، taking into consideration religious commitment and discovery. The sample included 581 students from Azad Islamic and public universities of Birjand City who were chosen through multi-stage cluster sampling and completed the questionnaires on religious identity، conception of God and meaning of life. A structural equation modeling method was used to analyze the data. The research finding is that foreclosure and acquired religious identity intermediate the relationship between the conception of belonging and presence of meaning in life. Furthermore، the confused religious identity mediates between control dimension and the presence of meaning in life. The model shows that control dimension has a direct negative effect and the conception of belonging has direct positive effect on the search for the meaning، and dimension of kindness has only direct positive effect on the presence of meaning in life. The research finding also confirms that the bases of religious identity only predict the presence of meaning in life and kindness has no role in predicting the bases of individuals' identity.
ملخص الجهاز:
"اکنون این سؤال پیش میآید که آیا تصور از خدا، بهعنوان مؤلفههای مهم مذهب و معنویت همانند فعالیتها و تجربههای مذهبی بر معنا در زندگی تأثیر دارد و این تأثیر مستقیم است یا از طریق عوامل دیگر صورت میگیرد؟ افزون بر نقش معنویت، استجر و همکاران اظهار میدارند که با تشکیل هویت روابط با دیگران، ایجاد و دنبال کردن اهداف، دیدگاههای مثبت مربوط به آینده، و دیدگاههای خود در دنیا، ادراک و هدف ایجاد شده و منجر به ایجاد معنای زندگی میشوند (احمدی، 1389، ص 31).
جدول 1- ضریب همبستگی، میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای تصور از خدا، هویت مذهبی و معنای زندگی 9 8 7 6 5 4 3 2 1 1 کنترلکنندگی 1 1 **30/0 مهربانی 2 1 **50/0 **60/0 تعلقپذیری 3 1 **31/0 **39/0 **20/0 حضور معنا 4 1 *09/0 **24/0 02/0- **21/0 جستوجوی معنا 5 1 03/0 **39/0 **38/0 **32/0 **23/0 هویت کسبشده 6 1 **14/0 05/0 03/0 *11/0 04/0- **21/0 هویت زودرس 7 1 **13/0- 05/0- **21/0 **18/0- 06/0- **14/0- 001/0- هویت دیررس 8 1 **18/0 **17/0 **32/0- 02/0- **30/0- **28/0- **26/0- 07/0- هویت آشفته 9 43/2 48/3 68/3 26/4 44/4 23/2 34/3 97/2 89/2 میانگین 28/1 09/1 98/0 98/0 05/1 02/1 47/0 50/0 53/0 انحراف استاندارد * معناداری در سطح 05/0 ** معناداری در سطح 01/0 لازم به یادآوری است پس از مقایسه مادههای عاملبندیشده بر پایه تحلیل عاملی و مبانی نظری، برای هر عامل تعداد 4 و یا 3 ماده، که دارای بیشترین بار عاملی بود، بهعنوان نشانگر در نظر گرفته شد.
سرانجام، مدل حاضر نشان داد مهربانی تنها بهطور مستقیم پیشبینیکننده حضور معنا در زندگی میباشد، بنابراین، احساس ارزشمند بودن زندگی از یکسو، پذیرفته شدن از جانب خداوند از سوی دیگر (Ibid)، موجب میشود احساس کند که خدا حامی فرد است و نظام هستی بیمعنا و پوچ نیست و برای هر کسی هدف و معنایی وجود دارد."