خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر بررسی نتایج نمونههای غیربالینی 10ساله ایرانی در لوحهای رورشاخ و مقایسه نتایج مذکور با یافتههای نمونه غیربالینی و غیرایرانی (اکسنر، 2003) در سنین مشابه بود. بدین منظور تعداد 170 کودک 10ساله (80 دختر و 90 پسر) که در پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند، از 5 منطقه شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون رورشاخ در مورد آنها اجرا شد. مقایسه میانگینهای دو گروه 10 ساله ایرانی و اکسنر (2003) نشان داد که تفاوت دو گروه در برخی از متغیرهای گستره، تعیینکننده، محتوا و پاسخهای رایج، معنادار است. با در نظر گرفتن این مسئله که آزمونهای فرافکنی به اندازه آزمونهای عینی نسبت به تأثیرهای فرهنگی حساس هستند، نتایج به دست آمده را میتوان ناشی از تفاوتهای فرهنگی به شمار آورد..
ملخص الجهاز:
"مقایسه متغیرهای آزمون رورشاخ در نمونه غیربالینی ایرانی با غیرایرانی بر اساس نظام جامع اکسنر The Comparison of Rorschach Test Variables in Iranian and Non-Iranian Non-clinical Sample Based on the Exner's Comprehensive System نسیم کاشفی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی محمدرضا شعیری دانشیار دانشگاه شاهد Mohammad Reza Shairi, PhD Shahed University Nasim Kashefi MA in Clinical Psychology محمدعلی اصغریمقدم استاد دانشگاه شاهد Mohammad Ali A.
مطالعات انجامگرفته بر اساس الگوی فرهنگی جمعگراییـفردگرایی10 نشان دادهاند در کشورهای آسیایی که فرهنگ جمعگرایی بیشتر دیده میشود افراد عمیقا به گروه و اجتماع تعلق خاطر دارند و رفتار فرد با قوانین، ارزشها و سنتهای گروه محک میخورد، خودپنداشت11 و حرمتخود12 به این معناست که دیگران درباره فرد چه فکری میکنند، درحالیکه چنین معنایی در کشورهای غربی که فرهنگ فردگرایی بیشتر مشاهده میشود، کمتر رایج است و توجه به نیازها، احساسها، هیجانها و علایق فردی اهمیت بیشتری دارد (هافتسد، 1981؛ تریاندیس، 2001).
با وجود اینکه انتظار میرود تعداد پاسخهای Dd در مورد کودکان و نوجوانان بالا باشد (اکسنر، 1974)، در تبیین افزایش این نوع پاسخ در نمونه ایرانی میتوان دلایلی را برشمرد: در راستای یافتههای قبلی (یانگ، 1981؛ هافتسد، 1981؛ تریاندیس، 2001) از آنجایی که جهتگیری اجتماعی افراد در فرهنگهای آسیـایی و خـاورمیانه بیشتر است، افراد برای تأیید گروهی ارزش قائل هستند و رفتار فرد با توجه به معیـارهای گـروه محـک میخـورد.
حال این سؤال مطرح میشود که «چرا هنگامی که در مطالعه، شیوه اجرا، نمرهگذاری و نوع آزمودنیها به لحاظ سنی و تحصیلی مشابه است، شاهد تفاوتهای قابلتوجه در نتایج هستیم؟» سادهترین پاسخ این است که رورشاخ یک آزمون فرافکن است و در اینجا و در هر فرهنگی آدمی خود را فرا میافکند اما میتوان از منظرهای دیگر نیز به این مسئله نگریست."