ملخص الجهاز:
"نقد و بررسی رد پای نقاشی ایرانیدر روایتی جدید طوبا خانیاوشانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) عنوان کتاب:پدران و پسران نویسنده:محمد رضا فریدی قوجهبیگلو تصویرگر:سحر بردایی ناشر:شباویز نوبت چاپ:اول،1390 شمارگان:2200 نسخه تعداد صفحات:30 بها:32000 ریال شکلگیری تصویر،حاصل فعل و انفعالاتی است میان نیروهای مادی بیرونی و تخیلات شخصی تصویرگر که عواملخارجی را متناسب با اندیشههای خود شکل و نظم میدهد.
درستهمینجا است که این سؤال پیش میآید که آیا این تصویر ترجمهی متن مورد نظر است و توانسته با نوع کلامی که دراختیار دارد،پیام متن را منتقل کند و مکمل متن باشد و یا از متن پیشی بگیرد و فراتر از آن بیننده را در پیچیدگیهایتصویری فرو ببرد؟ «پدران و پسران»،روایتگر زندگی پسری است به نام سعید،که از مادر و پدرش دور میشود و به همراه اسبش روییک درخت زندگی میکند و ماجراهایی را پشت سر میگذارد.
بر طبق همین ذهنیت،تصویرگر در تلاش بوده است تا با این نوع ترکیببندی-که(به تصویر صفحه مراجعه شود) عناصر در عین حال که بر اساس کادر،سبکی و سنگینی صفحه،رعایت توازن،تعادل و تناسباتتصویر شدهاند،گاهی هم از این قواعد پیروی نکردهاند-ذهنیت خود را که مبتنی بر متن است،به اجرا درآورد و با ترکیب زوایای دید مختلف در صفحه،جذابیت متن را برای خواننده بیشتر کندو امکان کشف و شهود و حدس و گمانهای خواننده و پیگیری تصاویر را فراهم کند.
حس سنگینی در صفحهای که پدر را در کنار پنجره نشان میدهد،به مراتب بیشتر استو این سنگینی و فضای خالی میان پدر و مادر،باعث شده تا کاراکتر مادر به سمت خارج از کادر کشیده شود،همانگونهکه در متن داستان،مادر از درک رابطهیمیان پدر و پسر ناتوان است."