Abstract:
رویکرد های مختلف برنامه درسی مواضع گوناگونی جهت طراحی برنامه درسی اتخاذ نموده اند. پاینار رویکرد ها را تحت عنوان سنت گرایان، تجربه گرایان مفهومی و نومفهوم گرایان دسته بندی کرده است. در این مقاله راه حل های هیوریستیک برنامه درسی آموزش عالی، در پیوند با هر یک از این رویکرد های سه گانه مورد بررسی قرار گرفته است و بر این اساس تجربه زیسته حرفه ای معلمان دانشگاه منبع الهام الگوریتم های هیورستیک در برنامه درسی در نظر گرفته شده است. شوبرت از این منبع تحت عنوان دانش شخصی عملی یاد کرده است. در نتیجه با این استدلال که معلمان دانشگاه بالقوه می توانند دانش آکادمیک و تجربی یا هیورستیک شان را در فرایند تدریس تلفیق کنند، دانش شخصی عملی آنها بعنوان محملی جدید برای اصلاح برنامه درسی آموزش عالی پیشنهاد شده است.
Machine summary:
"هیوریستیک در برنامه درسی آموزش عالی:نسبت راهحلهای هیوریستیک،با نگاه سنتگرایان،تجربهگرایان مفهومی و نومفهومگرایان dna scitsirueH fo noitaleR A:mulucirruC noitacudE rehgiH ni citsirueH snoitneirO tsilautpecnoC-eR dna tsiciripmE lautpecnoC,tsilanoitidarT نرگس آهنچیان1 دکتر بختیار شعبانی ورکی2 چکیده:رویکردهای مختلف برنامه درسی مواضع گوناگونی جهت طراحی برنامه درسی اتخاذ نمودهاند پاینار رویکردها را تحت عنوان سنتگرایان،تجربهگرایان مفهومی و نومفهوم گرایان دستهبندی کرده است.
علاوه بر آن که به استناد شواب و شون و کانلی دانش پر کتیکال معلم،در صورتی که وی به تامل در مورد نظریهها و موقعیت عمل بپردازد و واجد هنرهای پر کتیکال باشد،دانش معتبر برنامه درسی است و به اعتقاد شوبرت این تجربهها باید بررسی شوند،از آن جا که رابطه میان نظریه و عمل یا متخصص موضوعی و کنشگر فکور،در برنامنه درسی دانشگاهی بسیار در هم تنیده و دارای تاثیر و تاثرهای مداوم میباشند،دانش ظهور یافته در حین عمل توسط عضو هیات علمی از اعتبار ویژهای برخوردار است و آشکارسازی راهحلهای هیوریستیک آن،دانش پر کتیکال برنامه درسی دانشگاهی و مواجهه عملی با مسائل واقعی و به روز،توسط اعضای هیات علمی کشف شدهاند،برنامه درسی دانشگاهی را با شرایط ویژه هر موقعیت و هر زمان متناسب می- سازند.
نظریه برنامه درسی زمانی به غنیسازی این حوزه کمک میکند که در کلاس درس،توسط معلم و هنرهای پرکتیکال او و در رفت و برگشهایش از نظریه به واقعیتهای کلاس به بهبود عمل تربیتی خدمت کند و چنین دانشی دانش معتبر برنامه درسی است که میتواند به عنوان منبعی جهت استخراج الگوریتمهای هیوریستیک در نظر گرفته شود.
mulucirruC fo sllihtooF ehT ni gnihcaeT dna hcraeseR :bawhcS htiW lacitcarP gnieB ."