Abstract:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن در دوران ﻣﻌﺎﺻﺮ، اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟـﻪ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روش ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺑﻪ ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻫﺪاف آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳـﺖ آﻣﺪه در اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ اﻫﺪاف آﻣﻮزش ﻓﻠﺴـﻔﻪ ﺑـﻪ ﻛﻮدﻛـﺎن، ﺑﺮای ﻣﺜﺎل در اﻳﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه، ﭘﺮورش ﺗﻔﻜﺮ و اﺳﺘﺪﻻل و ﺑﻬﺒﻮد ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺑﻪ ﻃـﻮر ﻛﻠـﻲ ﭘﺮورش ﻣﻬﺎرتﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻓﺮد در ﺑﺰرﮔﺴﺎﻟﻲ ﺑـﻪ آن ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ اﺳـﺖ؛ در آرژاﻧﺘـﻴﻦ، ﭘﺮورش ﺗﻔﻜﺮ و روﺣﻴﺔ اﻧﺘﻘﺎدﭘﺬﻳﺮی؛ در اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن، ﭘﺮورش ﺗﻔﻜﺮ و ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺷـﻬﺮوﻧﺪی و ﭘﺮورش روﺣﻴـﺔ ﮔﻔـﺖوﮔـﻮ و ﻛﺎوﺷـﮕﺮی؛ در اﺳـﺘﺮاﻟﻴﺎ، ﭘـﺮورش ﺗﻔﻜـﺮ، ﭘـﺮورش روﺣﻴـﺔ ﭘﺮﺳﺸﮕﺮی و اﻧﺘﻘﺎدی و ﻧﻴﺰ ﻗﻀﺎوت؛ در ﻓﺮاﻧﺴﻪ، ﭘﺮورش و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺗﻔﻜﺮ، ﻣﻔﻬـﻮمﺳـﺎزی و ﻣﺴﺌﻠﻪﭘﺮدازی؛ و در داﻧﻤﺎرک، ﭘﺮورش ﺗﻔﻜﺮ و ﺗﻮﺳﻌﺔ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎی ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ. ﻫﻤﺔ اﻳﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﭘﺮورش ﺗﻔﻜﺮ را از اﻫﺪاف ﻣﻬﻢ آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﻲداﻧﻨﺪ و از اﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺒﺎﻫﺖ دارﻧﺪ؛ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در اﻫﺪاف ﭘﺮورش روﺣﻴﺔ ﻗﻀﺎوت و ﭘـﺮورش روﺣﻴﺔ اﺳﺘﺪﻻل ﺑﻴﻦ اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺷﺒﺎﻫﺖ وﺟﻮد دارد. ﺗﻔـﺎوت اﻫـﺪاف، ﺑـﻪ وﻳـﮋه اﻫـﺪاف اﻳﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪة اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﺎ دﻳﮕﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ، در ﭘﺮورش ﺗﻤﺎﻳﻼت دﻣﻜﺮاﺗﻴﻚ و ﻧﻴﺰ درﮔﻴﺮ ﻛﺮدن ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﺎ ﻛﻨﺪوﻛﺎو ﻓﻠﺴﻔﻲ اﺳﺖ.
Teaching philosophy to children is an important and new discipline in
the contemporary world. This article along with a comparative study
explains the aims of teaching philosophy to children in different
countries such as USA, Argentina, England, Australia, France, and
Denmark. The results of this survey make clear the aims of those
countries and show the difference and similarity between their intentions
and purposes. All of them have common grounds in developing thought
and argumentation, improving education, and spreading critical thought;
however the advancement of children's democratic tendencies only
belongs to the countries like as USA.
Machine summary:
ﻫﻤﺔ اﻳﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﭘﺮورش ﺗﻔﻜﺮ را از اﻫﺪاف ﻣﻬﻢ آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﻲداﻧﻨﺪ و از اﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺒﺎﻫﺖ دارﻧﺪ؛ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در اﻫﺪاف ﭘﺮورش روﺣﻴﺔ ﻗﻀﺎوت و ﭘـﺮورش روﺣﻴﺔ اﺳﺘﺪﻻل ﺑﻴﻦ اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺷﺒﺎﻫﺖ وﺟﻮد دارد.
ﻣﻮرﻳﻮن )0002(، ﭘﮋوﻫﺸﻲ را در زﻣﻴﻨﺔ ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣـﺔ آﻣـﻮزش ﻓﻠﺴـﻔﻪ ﺑـﻪ ﻛﻮدﻛـﺎن در ﺳـﻪ ﻣﺪرﺳـﺔ ﻣﺘﻮﺳﻄﺔ ﺷﻬﺮ ﻣﺎدرﻳﺪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از »آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺳﺘﺪﻻل ﻧﻴﻮﺟﺮﺳـﻲ« ) The New Jercy Test ،(of Reasoning Skillsﻛـﻪ ﻃـﻲ ﺳـﺎلﻫـﺎی 6791ﺗـﺎ 1891 ﺗﻮﺳـﻂ وﻳﺮﺟﻴﻨـﺎ ﺷـﻴﭙﻤﻦ ) Virginia (Shipmanﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ و ﺳﭙﺲ ﺗﻮﺳﻂ روانﺷﻨﺎﺳﺎن »ﻣﺮﻛﺰ آزﻣﻮنﻫﺎی ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﭘﺮﻳﻨﺴـﺘﻮن ﻧﻴﻮﺟﺮﺳـﻲ« ﺑﺮای ارزﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﺲآزﻣـﻮن اﻧﺠـﺎم داد.
ﻟﻴﭙﻤﻦ ﻫﺪفﻫﺎی اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ درﺳﻲ را ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﺮده اﺳﺖ: 1- ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺗﻌﻘﻞ 2- ﭘﺮورش ﺧﻼﻗﻴﺖ 3- رﺷﺪ ﻓﺮدی و ﻣﻴﺎنﻓﺮدی 4- ﭘﺮورش درک اﺧﻼﻗﻲ 5- ﭘﺮورش ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻣﻔﻬﻮمﻳﺎﺑﻲ در ﺗﺠﺮﺑﻪ از ﻧﻈﺮ ﻟﻴﭙﻤﻦ ﻫﺪف ﻋﻤﺪة ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑـﻪ ﻛﻮدﻛـﺎن ﺑﻴﺎﻣﻮزﻧـﺪ ﭼﮕﻮﻧـﻪ ﺑﺮای ﺧﻮد ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻨﺪ.
ﻟﻴﭙﻤﻦ )0791( ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺮای ﻛﻮدﻛﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻧﺠـﺎم ﻓﻠﺴـﻔﻪ ﺑـﻪ روش ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﻣﻠﺰوﻣﺎت رﺷﺪ اﺧﻼﻗﻲ ﻛﻮدک را ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﺪ و اﻳﻦ ﺑﺎ درﮔﻴﺮ ﻛـﺮدن ﻛـﻮدک در ﻛﺎوﺷـﮕﺮی اﺧﻼﻗﻲ ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﻔﻜﺮ ﻧﻘﺎداﻧﻪ و ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ اﺳﺖ ﻣﻴﺴﺮ ﻣﻲﺷﻮد.
ﻫﻤﺔ اﻳﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﭘﺮورش ﺗﻔﻜﺮ را از اﻫﺪاف ﻣﻬﻢ آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﻲداﻧﻨﺪ و از اﻳـﻦ ﻧﻈـﺮ ﺑـﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺒﺎﻫﺖ دارﻧﺪ و ﻧﻴﺰ در اﻫﺪاف ﭘﺮورش روﺣﻴﺔ ﻗﻀﺎوت و ﭘﺮورش روﺣﻴﺔ اﺳﺘﺪﻻل ﺑﻴﻦ اﻛﺜﺮ ﻛﺸـﻮرﻫﺎ ﺷﺒﺎﻫﺖ وﺟﻮد دارد.