Abstract:
هدف این پژوهش، مطالعه ابعاد کیفیت زندگی کاری اعضاء هیات علمی تمام وقت شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری تمامی اعضاء هیات علمی تمام وقت شاغل به تدریس در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-1390 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به تعداد 191 نفر بودند. حجم نمونه پژوهش مطابق با جدول مورگان 127 نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه پژوهش از شیوه نمونه¬گیری تصادفی ساده استفاده شد؛ که نهایتا 95 نفر در پژوهش مشارکت جستند. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه جامع کیفیت زندگی کاری اعضا هیات علمی ساخته نورشاهی (Nourshahi،2010)بود. ضریب پایایی پرسشنامه مناسب و بالاتر از70/0محاسبه شدند. داده¬های گردآوری شده با بهره¬گیری از شاخص¬های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، آزمونt، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اعضاء پاسخگو وضعیت کیفیت زندگی کاری خود را در ابعاد رضایت شغلی، توسعه علمی و بهسازی حرفه¬ای، شرکت در اجتماعات علمی نامطلوب و پایین و در دو بعد آزادی علمی و اخلاق حرفه¬ای در حد متوسط ارزیابی نموده¬اند. دیگر نتایج پژوهش نشان داده است که متغیرهای سن، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی و مرتبه علمی اعضاء هیات علمی تاثیری در ارزیابی آنها از ابعاد کیفیت زندگی کاری حاکم بر دانشگاه ندارد. متغیر گروه آموزشی محل خدمت در ارزیابی اعضاء از دو مولفه انجام فعالیت¬های پژوهشی و مشارکت در اجتماعات علمی تاثیرگذار است.
Machine summary:
Kezar&et al)، شـبکه کنــش هـای٥ تعـاملی (٢٠٠٩,Callins) و بـه تعبیـر دیگـر مشارکت ٦ حرفه ای، اخلاق علمی ٧ (٢٠٠٣,Dick&Bruece) هنجارها و ارزش های حرفـه ای، رضـایت شـغلی و احسـاس خودرضـایتی و تحقـق خویشـتن ,(٢٠٠٧ ,Konklin, Desselle)Lowenstein, ) (٢٠٠٧ ,Fernandez, A Crane، ارزیـابی کیفیـت و بهـره وری، حجـم کـاری٨، اقامـت در پردیــس دانشــگاه ٩، نظــام ارتقــاء، تضــادهای بــین شخصــی ١٠ (٢٠٠٢ ,Kelly) و جــو و فرهنــگ ســازمانی (٢٠٠٦ ,Fogg) و همانطور که گفته شد مفهوم کیفیت زندگی کاری سازه ای ذهنی و پویاسـت کـه شمول تعریف آن به ماهیت کار، نوع سازمان و محیط فرهنگـی اجتمـاعی و سیاسـی بسـتگی دارد.
یافته ها پرسش اول : "اعضاء هیات علمی ابعاد کیفیت زندگی کاری حـاکم بـر دانشـگاه محـل کـار خـود را چگونه ارزیابی میکنند؟ الف - وضعیت مولفه نوع و حجم کار: نوع و حجم کار اعضـاء هیـأت علمـی براسـاس مبـانی نظـری، ساختارهای تعریف شده و رسمی (آیین نامه ترفیع و ارتقاء) و شرح وظایف اعضای هیأت علمـی در سه گروه اصلی وظایف آموزشی، پژوهشی و اجرایی- خدمات مشاوره ای قابل تفکیک و دسته بنـدی است .
نارنجی ثانی نیز در پژوهشی که در خصوص رابطه کیفیت زندگی کاری اعضاء هیأت علمی دو دانشگاه های تهران و صنعتی شریف با رضایت شـغلی آنهـا در سـال ٢٠٠٨ انجـام داد، دریافـت کـه تأمین فرصت رشد و بهسازی بعد از قانون گرایی از ابعاد مهم کیفیـت زنـدگی کـاری اعضـاء هیـأت علمی مورد مطالعه بوده است (٢٠٠٨,Narangi Sani).
The Relationship between quality of work life and job satisfaction among faculty members of Tehran and Sharif industrial Universities ,Journal of Research and planning in Hiher Education.