Abstract:
هدف: با توجه به این که پرستاران به طور روزانه و مکرر در کار خود با مشکلات اخلاقی مواجه می شوند باید بتوانند مشکلات و مسایل اخلاقی را شناسایی کنند و اصول اخلاقی را در ارائه مراقبت های خود درنظر بگیرند؛ لذا هدف از این مطالعه تعیین و شناسایی مشکلات اخلاقی مشاهده شده توسط دانشجویان، در کار بالینی شان می باشد. این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا، در دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس در سال 1389ش. انجام شد. داده ها با استفاده از سوالات باز از 50 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داوطلب شرکت در این مطالعه گردآوری شدند. دانشجویان گزارش دادند که با برخی از بیماران از سوی پرستاران و پزشکان بدرفتاری می شود ارتباط نامناسب با بیماران وجود دارد؛ به بیماران بی توجهی می شود و به آن ها اطلاعات درستی داده نمی شود. رفتارهای غیراخلاقی تیم درمان به بروز مشکلات اخلاقی کمک می کند و برای این که پرستاران نقش های حرفه ای و اخلاقی خود را به منظور تامین مراقبت ایمن و اخلاقی ایفا کنند نیاز به گذراندن دوره های آموزشی در حین تحصیل و دوره های آموزشی مداوم برای شاغلان پرستاری است.
Machine summary:
مشکلات اخلاقی مشاهده شده توسط دانشجویان پرستاری : رویکرد کیفی رقیه صادقی 1 طاهره اشک تراب چکیده هدف : با توجه به این که پرستاران به طور روزانه و مکرر در کار خود با مشکلات اخلاقی مواجه می شوند باید بتوانند مشکلات و مسایل اخلاقی را شناسایی کنند و اصول اخلاقی را در ارائه مراقبت های خود درنظر بگیرند؛ لذا هدف از این مطالعه تعیین و شناسایی مشکلات اخلاقی مشاهده شده توسط دانشجویان ، در کار بالینی شان می باشد.
با درنظرگرفتن این موضوع که چند سال است واحد درسی اخلاق در پرستاری از برنامه دوره کارشناسی این رشته حذف و دانشجویان در درس اصول و فنون پرستاری با چند مبحث جزئی اخلاق حرفه ای در یک تا دو جلسه دوساعته آشنا می گردند ضرورت بررسی موضوع به چشم می خورد؛ لذا این مطالعه با هدف شناسایی مشاهدات دانشجویان پرستاری از مشکلات اخلاقی مواجه شده با آن ها در طول کار بالینی انجام شد تا بتواند به پرسش زیر پاسخ دهد: دانشجویان پرستاری در طول آموزشی بالینی خود شاهد چه مشکلات اخلاقی ای هستند؟ روش این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا، در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس در سال ١٣٨٩ش .
اغلب داده های به دست آمده در این حوزه ، در مورد رفتار غیراخلاقی و نامناسب پرستاران و پزشکان بود و مفاهیمی که دانشجویان مکرر به عنوان مشکلات و مسایل اخلاقی از آن یاد می کردند تحت چهار مضمون اصلی به شرح ذیل طبقه بندی شد: الف ) بدرفتاری جسمی با بیماران ب) ارتباط نامناسب بین پزشکان ، پرستاران و بیماران ج) بی توجهی به بیمار د) عدم ارائه اطلاعات کافی و درست به بیماران .