Abstract:
سرمایه گذاری در زیرساخت های صنعتی شدن و راهبردهای رشد و توسعه اقتصادی نواحی نقش موثری دارد. زیرساخت های عمومی در سرمایه گذاری در هزینه های بالاسری اقتصادی و اجتماعی متعین است. ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه از روند توسعه صنعتی یکسانی در سطوح استانی برخوردار نمی باشد. عمده ترین دلیل این ناهمگونی را باید در عدم دسترسی به زیرساخت های صنعتی جستجو نمود. این مقاله سعی بر رتبه بندی استان های کشور براساس متغیرهای گوناگون صنعتی و بررسی رابطه میان درجه صنعتی بودن استان ها و میزان دسترسی آنها به زیرساخت های عمومی دارد. در این مقاله از روش های تاکسونومی، تکنیک خوشه ای و روابط همبستگی جهت تجزیه و تحلیل یافته استفاده شده است. براساس یافته های این تحقیق تهران به لحاظ شاخص های گوناگون صنعتی در اولین خوشه قرار دارد. در مراتب بعدی استان های اصفهان و خوزستان هریک به تفکیک جای دارند. استان های مرکزی، آذربایجان شرقی و خراسان چهارمین گروه را تشکیل می دهند. مابقی استان های کشور در گروه آخر قرار دارند. تجزیه و تحلیل روابط همبستگی موید وجود رابطه مثبت و معنی-داری میان ارزش و وزن صنعتی استان ها و دسترسی آنها به زیرساخت های عمومی می باشد.
Machine summary:
این مقاله سعی بر رتبه بندی استان های کشور براساس متغیرهای گوناگون صنعتی و بررسی رابطه میان درجه صنعتی بودن استان ها و میزان دسترسی آنها به زیرساخت های عمومی دارد.
تجزیه و تحلیل روابط همبستگی مؤید وجود رابطه مثبت و معنی داری میان ارزش و وزن صنعتی استان ها و دسترسی آنها به زیرساخت های عمومی می باشد.
(CEC, 1999, DOT, 1996) تجمع گرایی صنعتی و رشد ناحیه ای دانشمندان علوم ناحیه ای ( ,Vickerman,١٩٣٣,Christaler,١٩٤٠,Losch ١٩٩٠ , ١٩٥٦,Isard) و مورخین اقتصادی نظیر (١٩٦٠ ,Chinitz) به نقش زیرساخت های عمومی در توسعه ناحیه ای از طریق فرایند تمرکز صنعتی نیز توجه داشته اند.
این در حالی است که اثر زیرساخت های عمومی در توسعه ناحیه ای 10 بستگی به نوع سرمایه گذاری ها و شرایط اقتصادی نواحی دارد.
بنابر اعتقاد آنان ناحیه ای که بنا به دلایل تاریخی و جغرافیایی صنایع متعددی را جذب کرده است ، از درآمد بیشتری برخوردار بوده که این امر به نوبة خود درجذب سرمایه گذاری مالی و احداث و ایجاد زیرساخت ها مؤثر می باشد ( ١٩٩٥ ,others &Martin ).
علاوه بر آن ، از اطلاعات آماری دیگری نیز در زمینه های فرهنگی ، پزشکی ، آموزشی ، ارتباطی و حمل و نقل ( جدول شماره ٣ )، به عنوان شاخصه - های زیرساخت های عمومی در سطوح استانی جهت تعیین ارتباط میان متغیرهای صنعتی و رتبه صنعتی استان های مختلف به منظور رد یا قبول دومین فرضیه تحقیق استفاده شده است .
Estimating the Contribution of Urban Public Infrastructure to regional Growth, working Paper ٨٦١٠, Federal Reserve Bank of Cleveland, December.