Abstract:
در حـوزه ارتباطـی از جنگ روانی به عنوان صورت شدید انگاره سازی و برجسـته سـازی یـاد می شود . هدف جنگ روانی این است که مخاطب را از نظـر روانـی شکسـت بدهـد . البـته از لحاظ ساز و کارهای تاث یرگذاری در شـرایط جنگ و صلح عملکردها متفاوت است . در شرایط جنگی ، تاثیرگذاری دشوارتر می شود چون مخاطب می داند وارد جنگ شده است یا دست کم به او گفته شده که رسانه می خواهد تو را تحت تاثیر قرار دهد. مخاطبان می دانند که در شرایط جنگی ، رادیوی دشمن بر مبنای تبلیغا ت صـحبت مـی کـند و از همین رو با گارد بسته تری وارد ارتباط می شوند، اما انگـاره سازی و برجسته سازی صورت های پیچیده تری دارد و اصلا مربوط به زمـان خاصـی نیسـت . انگاره سازی همیشه می تواند تاثیرگذار باشد و عمل کند. در مباحث نظری مربوط به انگاره سازی ، سوالات زیر مطرح است : چـه چـیزی باعـث تغیـیر مـی شود؟ رسانه ها چه نقشی در تغییرات ایفا مـی کنـند؟ رسانه ها چگونه می توانند بر نحوه درک ما از این تغییرات تاثیر بگذارند؟ در ایـن «مقاله عقیده ای » (Article Opinion) جنبه هایی از این موضوع تشریح می شود.
Machine summary:
در مباحث نظری مربوط به انگاره سازی ، سؤالات زیر مطرح است : چـه چـیزی باعـث تغیـیر مـی شود؟ رسانه ها چه نقشی در تغییرات ایفا مـی کنـند؟ رسانه ها چگونه می توانند بر نحوه درک ما از این تغییرات تأثیر بگذارند؟ در ایـن «مقاله عقیده ای » (Article Opinion) جنبه هایی از این موضوع تشریح می شود.
اگر ما به این نکته دقت کنیم که رسانه ها در هر حال و همیشه ، خواسته و ناخواسته ، مشغول تأکیدگذاری بـر یـک پدیـده و یا تأکیدزدایی از آن هستند (این نکته را بیش از دو دهه تجربه حرفه ای به من آموخته است ) نحوه مصرف رسانه ای خود را تغییر می دهیم .
این عادت و انگاره ابتدا مانند تارهای نازک ع نکبوت است اما به تدریج به میله های ضخیم یک قفـس تـبدیل مـی شـود و ایـن همان مفهوم تغییر شکل است که کارشناسان رسانه نسبت به آن هشدار می دهند که مبادا وسیله تبدیل به هدف شده باشد .