Abstract:
در محیط های جدید کسب وکار، چابکی به عنوان مشخصه ای اساسی برای رقابت شناخته شده است . پژوهش های اندکی در جهت ارائه متدولوژیهای یکپارچه مناسب برای افزایش چابکی ارائه شده است . در این پژوهش رویکردی را مورد استفاده قرار می دهیم که از طریق مرتبط ساختن مزیت های رقابتی ، شاخص های چابکی و توانمندسازهای چابکی ، مناسب ترین توانمندسازهایی که برای افزایش چابکی موثر هستند، شناسایی شوند تا شرکت ها از این توانمندسازها در جهت بهبود وضعیت رقابتی خود استفاده کنند. این رویکرد براساس متدولوژی گسترش عملکرد کیفیت و به ویژه خانه کیفیت پایه گذاری شده است . در این متدولوژی منطق فازی استفاده شده است تا وابستگی ها و همبستگی های مورد نیاز در HOQ را بیان کند. در پایان، این رویکرد در صنعت قطعه سازی خودرو پیادهسازی و مناسب ترین توانمندسازها در این صنعت شناسایی شدند. مدیریت زنجیره تامین به عنوان مهم ترین توانمندساز در این صنعت شناخته شد و مدیریت دانش ، فناوری اطلاعات، مهندسی همزمان، سخت افزار، گروهسازی و مدیریت طرح به ترتیب در رتبه های بعد قرار گرفتند. از جمله مهم ترین محدودیت های این پژوهش می توان به زمانبر بودن استفاده از QFD به دلیل محاسبات فراوان اشاره کرد. در این پژوهش به دلیل بیان بهتر وابستگی ها و همبستگی ها در HOQ از اعداد فازی استفاده شد تا روابط به طور دقیق بیان شود.
In modern business environments, agility is advocated as the fundamental characteristics for competitiveness. Little research, however, exists which provides integrated methodologies suitable to be practically adopted to enhance agility of companies. In this research, we utilized an original approach, which, by linking competitive bases, agile attributes and agile enablers, aims at identifying the most appropriate enablers to be effective for increasing company´s agility. The approach is based on the quality function deployment (QFD) methodology, and, in particular, on the house of quality (HOQ), which has been successfully adopted in the new product development field. The whole scaffold exploits fuzzy logic, to translate linguistics judgements required for relationships and correlations matrixes into numerical values. In point, this approach applied in Auto Part industry (case study: Bahman Khodro Group) and identified suitablt enablers in this industry. Supply chain management in this industry was recognized as the most important enabler . knowledge management, information technology, concurrent engineering, team building, project management, hardware, and were then placed in the ranks. The main limitations of this research can be time consuming due to the calculation of the QFD cited. In this study, due to better express dependencies and Correlations at HOQ fuzzy numbers were used to describe the relationship accurately.
Machine summary:
در این پژوهش رویکردی را مورد استفاده قرار می دهیم که از طریق مرتبط ساختن مزیت های رقابتی ، شاخص های چابکی و توانمندسازهای چابکی ، مناسب ترین توانمندسازهایی که برای افزایش چابکی مؤثر هستند، شناسایی شوند تا شرکت ها از این توانمندسازها در جهت بهبود وضعیت رقابتی خود استفاده کنند.
ادبیات علمی اندکی وجود دارد که یک چارچوب ساختار یافته برای کاربرد استراتژیهای چابک پیشنهاد کند، از این رو هیچ کدام به طور مستقیم توانمندسازهای چابکی ای را که به منجر به ایجاد مزیت های رقابتی می شوند، مورد مطالعه قرار نمی دهند[٨].
در این دیدگاه که براساس خانه کیفیت (HOQ)١ و متدولوژی توسعه عملکرد 1 HouseOfQuality کیفیت (QFD)٢ پایه گذاری شده است ، نیازهای مشتری "چه چیزی ها" به مشخصات مهندسی محصولات مناسب "چگونگی ها" تعدیل می شوند، همچنین همبستگی های امکانپذیر میان شاخص های چابکی و نیز توانمندسازهای چابکی در این روش مورد توجه قرار می گیرد که این کار در پژوهش های پیشین انجام نگرفته است .
مزیت اصلی این متدولوژی مانند آنچه در ذیل می آید، خلاصه می شود: اول، رویکرد چهارچوبی یکپارچه فراهم می کند، از طریق تشکیل دو خانه کیفیت (HOQ)، مزیت های رقابتی ، شاخص ها و توانمندسازهای چابکی می توانند به طور مستقیم مرتبط شوند و به ویژه روابط آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.
در هر حال کاربرد متدولوژی در موارد واقعی به برخی تلاشهای ابتدایی برای تشکیل HOQ نیاز دارد، چرا که شرکت نخست باید مزیت های رقابتی مرتبط و اهمیت وزن آنها را تعریف کند و شاخص ها و توانمندسازهای چابکی نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.