Abstract:
نتایج پژوهش های انجام شده خارج از ایران، گویای تاثیرپذیری کیفیت سود از توانایی مدیریت است. از نظر تئوری، توانایی مدیریت با کیفیت سود رابطه مستقیم دارد، اما نتایج پژوهش ها با هم در تعارض است. طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش ها، توانایی مدیریت می تواند با کیفیت سود رابطه مستقیم یا معکوس داشته باشد. پژوهش حاضر به تبیین رابطه توانایی مدیریت و کیفیت اقلام تعهدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. معیار کیفیت اقلام تعهدی درجه نقد شوندگی این اقلام و معیار توانایی مدیریت، بخشی از کارآیی شرکت است که تحت تاثیر عوامل ذاتی شرکت قرار نمی گیرد. محدوده زمانی پژوهش برای دوره 4 ساله از ابتدای سال 1384 تا پایان سال 1387 در نظر گرفته شده و نمونه پژوهش شامل 79 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای تحلیل های آماری از دو نوع الگوی DEA و رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین توانایی مدیریت و کیفیت اقلام تعهدی در طول دوره مورد مطالعه بوده است.
Machine summary:
"هرکدام از این ویژگیهای ذاتی که توسط دچاو و دیچو (2002) آزمون شدهاند، قدرت تخمین اقلام تعهدی را پایینتر میآورند (دمرجیان و همکاران، 2013)؛ به همین دلیل، ما با کنترل این ویژگیها در رگرسیون زیر که اولین بار توسط فرانسیس و همکاران(2005) مطرح شده است، رابطة کیفیت اقلام تعهدی و توانایی مدیریت را آزمون میکنیم: که در آن ، کیفیت اقلام تعهدی شرکت j در سال t و از طریق الگوی 3 محاسبه میشود؛ MfelAbility ، توانایی مدیریت شرکت j در سال t و از طریق الگوی 2 محاسبه میشود؛ ((CFOt)، انحراف معیار جریانهای نقدی عملیاتی استاندارد شده توسط کل داراییهای شرکت j از سال t-3 تا سال t؛((Salest) ، انحراف معیار درآمدحاصل از فروش استاندارد شده توسط کل داراییهای شرکت j از سال t-3 تا سال t؛ Losst%، درصد تعداد سالهایی که شرکت از سال t-3 تا سال t زیان گزارش کرده است؛ Opercyclet، چرخة عملیاتی و برابر است با لگاریتم مقدار حاصل از فرمول شمارة 5؛ (SalesGrowtht، تغییرات درصدی رشد فروش و ، خطای استاندارد میباشند.
آمار توصیفی متغیرهای پژوهش متغیر میانگین میانه انحراف معیار چولگی کشیدگی چارک اول چارک سوم کیفیت اقلام تعهدی 05/0- 03/0- 04/0 87/1- 11/4 061/0- 02/0- توانایی مدیریت 01/0 01/0 11/0 18/0 77/1 054/0- 07/0 اندازة شرکت 07/13 87/12 12/1 34/0 24/0 25/12 82/13 نوسان فروش 16/0 098/0 199/0 794/3 04/18 055/0 192/0 نوسان جریانهای نقدی عملیاتی 088/0 075/0 061/0 30/1 94/1 047/0 115/0 چرخه عملیاتی 65/5 61/5 801/0 08/1 76/5 27/5 99/5 نرخ رشد فروش 025/0- 025/0- 571/0 222/0- 776/5 179/0- 190/0 مقدار چولگی کیفیت اقلام تعهدی به عنوان متغیر وابستة الگوی اصلی پژوهش برابر با 11/4 است که نشان دهندة کشیدگی بیشتر توزیع این متغیر از توزیع نرمال است؛ ولی به دلیل تعداد زیاد دادههای پژوهش و همچنین، چولگی قابل اغماض، میتوان از نرمال بودن توزیع آن صرف نظر کرد."