Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ابعاد مدیریت دانش با سطوح یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش پژوهش و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان تشکیل میدادند که با کمک جدول تعیین حجم کوهن و همکاران (2000)، 217 نفر از اعضاء هیئت علمی به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی مدیریت دانش حسین قلیزاده و همکاران (1384) و یادگیری سازمانی واتکینز و مارسیک (2003) استفاده گردید. به منظور تحلیل دادههای گردآوری شده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام، تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون شفه و مدلسازی معادله ساختاری استفاده گردید. یافتههای بدست آمده نشان داد که بین ابعاد مدیریت دانش با سطوح یادگیری سازمانی در سطح 05/0≥ p رابطه معنادار وجود دارد. همچنین از بین سطوح یادگیری سازمانی به ترتیب سطح فردی و سطح گروهی بهترین پیشبینی کنندههای مدیریت دانش میباشند. به علاوه تحلیل واریانس چند متغیره گویای عدم تفاوت بین نظرات اعضاء هیئت علمی در مورد ابعاد مدیریت دانش بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، مرتبه علمی و سابقه خدمت و وجود تفاوت در مورد سطح سازمانی در دانشگاه اصفهان بر حسب مرتبه علمی و سابقه خدمت بود. همچنین نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری حاکی از تأثیر مستقیم یادگیری سازمانی بر مدیریت دانش با شاخصهای برازش مناسب بوده است.
Machine summary:
"تعریف به عمل آمده از سوی سوان و همکارانش 8 (1999) در خصوص مدیریت دانش یکی از بهترین تعاریف در این باره محسوب میشود زیرا به شرح مقاصد مدیریت دانش پرداخته و آن را در جایگاه Organizational Learning Knowledge Management Cavaleri Mc Elroy Brown & Woodland Allee Loermans Swann et al سازمانی مناسب قرار میدهد: «مدیریت دانش هرگونه فرایند یا عمل تولید، کسب، ذخیرهسازی، اشتراک و کاربرد دانش در کل سازمان به منظور ارتقاء یادگیری و عملکرد در سازمان میباشد.
بونگ 4 (2004) در پژوهشی با عنوان «فرایندهای تیمسازی کارآمد برای جهانیسازی فناوری با تأکید ویژه بر مدیریت دانش» دریافت که با تبادل Martin Cross Harvey & Denton Bong اطلاعات بین گروههای همسو، پاسخ بسیاری از مسائل و مشکلات به راحتی پیدا میشود و کارکنان در نتیجه مشارکت در نشستهای اطلاعیابی، دانش شخصی خود را در اختیار دیگران قرار میدهند و به این ترتیب دانش شخصی به دانش سازمانی تبدیل میشود.
معادله استخراج شده برای پیش بینی مدیریت دانش به شرح ذیل میباشد: مدیریت دانش= ضریب ثابت (48/58) + سطح فردی (67/1) + سطح گروهی (77/0) به منظور مقایسه میانگین نمرات ابعاد مدیریت دانش و سطوح یادگیری سازمانی براساس عوامل جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، مرتبه علمی و سابقه خدمت) از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده است.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش به بررسی رابطه میان ابعاد مدیریت دانش و سطوح یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان پرداخته است."