Abstract:
این مقاله به روش توصیفی و تحلیـل اسـناد(روایات ، بـه ویـژه روایـت عنـوان مقالـه ،آرای فقهاء) به بررسی تفصیلی دلالی و درایی روایت مشـهور نبـوی ;درء الحـدودمـی پـردازد و آثار و نتایج بسیار مهمی که در راستای سیاست کیفری اسلام مطرح است را از بـاب رویـه ی اولیه و ثانویه بیان می کند. بدون شک ، شناخت مطلوب ازمبـادی تصـوری و تصـدیقی یـک عنوان ، تـاثیر زیـادی در فهـم ماهیـت و لـوازم قریـب آن خواهـد داشـت . بـه عبـارت دیگـر، تصدیقات و قضایا که عبارت از داوری ذهن پیرامون موضوعات و محمـولات ونسـبت آنهـا می باشد، بعد ازحدود وتعاریف روشن می شود.این حدیث شریف از حیـث سـند ، مرسـل و از حیث متن به شکل امری رسیده است . و چون مستظهر به شهرت عملی است و همـین طـور با پشتوانه ی اتقان مفادحدیث به سیاست کیفری اسلام ، ضعف ارسال آن قابل جبران است .
Machine summary:
(بیهقی،بی تا،ج ٨،ص ٢٣٨) ه : در کتاب المعجم المفهرس لالفاظ الحدیث النبوی عن الکتـب السـتۀ و عـن مسـند الـدارمی و موطا مالک و مسند احمد بن حنبل ،حدیث نبوی مذکور به دو صورت آمده : ١-ادفعــوا الحــدود مــا وجــدتم لــه مــدفعا ٢-ادرؤا الحــدود عــن المســلمین مــا اســتطعتم (منبع فوق ١٩٣٦،ج ١،ص ٤٣٢) ٢-منابع روایی شیعه الف :در الفقیه روایت نبوی چنین آمده است : قال رسول الله (ص ):;ادرؤوا الحدود بالشبهات ولا شفاعۀ و لا کفالۀ و لا یمین فـی حـد;(شـیخ صدوق ١٤٠٤،ج ٤،ص ٧٤) ب :همین طور ایشان در کتاب المقنع از امیرالمؤمنین (ع )آورده که حضرت فرمودند: ادرؤوا الحدود بالشبهات (همو ١٤١٥،ص ٤٣٧) ج : در وسائل الشیعه حدیث ش ٣٤١٧٩ چنین آمده است : محمد بن علی بن الحسین ،قال :قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ):إدرأوا الحدود بالشـبهات و لا شـفاعۀ ولا کفالۀ و لا یمین فی حد.
صاحب معالم ،در خصوص حجیت و عدم حجیت مراسیل مـی نویسـد: قـال المحقـق إذا ارسـل الراوی الروایۀ،قال الشیخ إن کان ممن عرف انـه لا یـروی الـا عـن ثقـۀ، قبلـت مطلقـاوإن لـم یکـن کذالک ، قبلت بشرط أن لا یکون لها معارض من المسانید الصحیحۀ(عاملی ١٣٦٣،ص ٢١٤) به نظر می رسد وثاقت و عدالت شخصیتی چون شیخ صـدوق (که اگـر بگـوییم امـام المحـدثین است ،اغراق نکرده ایم )،مانع از این می شود که بدون اطمینان و اعتماد به صحت و رصانت ،حدیثی را آن هم بدون ذکر سلسله سند که حاکی از قاطعیت اوست ، به معصوم (رسول خدا و امام صـادق علیهما السلام )آن هم به صورت ;قال ;نه روی نسبت دهد.