Abstract:
در این مقاله گزارشی از میزان تحقق اهداف برنامه درسی کسب شده فیریک و آزمایشگاه سال سوم دبیرستان ارائه می شود. این پژوهش از نوع مطالعات برآوردی و ارزشیابی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها در زمره پژوهش های زمینه یابی قرار دارد. با استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی، میزان تحقق هدف های برنامه درسی با سنجش 369 نفر از دانش آموزان رشته های ریاضی فیزیک و تجربی مدارس متوسطه پنج منطقه جغرافیایی شهر تهران به انجام رسید. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که: 1- اهداف حیطه دانشی درس فیزیک 3 و آزمایشگاه تحقق یافته است. 2- بین دانش آموزان دختر و پسر رشته های ریاضی و تجربی در تحقق اهداف حیطه دانشی تفاوت معناداری وجود ندارد. 3- بین دانش آموزان مناطق مختلف آموزشی در تحقق اهداف حیطه دانشی تفاوت معناداری وجود دارد.
This paper presents a report on the level of achievement in the third grade of high school courses of physics and laboratory. This research is assessment-oriented and evaluative and in collecting of data follows the grounded theory method. Curricular goal achievement was assessed with evaluating mathematics and science students (N=369) from five districts in Tehran via academic achievement test. The analysis of data showed that:
1- The goals of physics curriculum in cognitive domain had been achieved.
2- There were no significant differences between male and female mathematics and science students in goal achievement in cognitive domain.
3- There were significant differences in cognitive domain in between students who studied in different districts of Tehran.
Machine summary:
میزان تحقق اهداف دانشی برنامه درسی فیزیک ٣ و آزمایشگاه آن در دوره متوسطه The Cognitive Goal Achievement of 3 Physics & Laboratory Courses in Secondary School 1 مرضیه اژدری M.
Yung & Hua ١٠٢ طراحان برنامه درسی قصدشده و تاحدی هم در فرایند برنامه درسی اجرا شده مطرح است ؛ در حالیکه بهنگام تمرکز بر برنامه درسی کسب شده ، تغییر ماهیت میدهد و اینگونه مطرح میشود که دانش آموزان درس فیزیک برای کدام بخش ها، مفاهیم و دانش ها ارزش بیشتری قایلند و به یادگیری آن مبادرت مینماید؟ در یک برنامه درسی فیزیک ، مباحث و موضوعات متعددی مطرح میشود که واقعیت های فیزیک پایه سوم دبیرستان حکایت از چهار عنوان اصلی دارد: الکتریسیته ساکن ، جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم ، مغناطیس و القای الکترومغناطیسی (شکل ١).
در ایران که برنامه درسی فیزیک به سطح «فهمیدن » (کیامنش و نوری، ١٣٧٧) محدود شده ، در عین حال شاگردان را برای کسب نمره کمک نمیکند (کارگران ، ١٣٧٥)، با دانش قبلی دانش آموزان سازگاری ندارد (کیامنش و احمدی، ١٣٧٥)، در آزمایشگاه آن ، آزمایش واقعی عرضه نمیشود (موسیپور و بهزادپور، ١٣٨٤)، با مشکلات اجرایی نیز همراه است (احمدی، ١٣٨٠) و نگرش مثبتی را در شاگردان و معلمان ایجاد نکرده است (بصائر، ١٣٨٨).
اهداف پژوهش هدف اصلی این مقاله ارائه تصویری از وضعیت برنامه درسی کسب شده فیزیک پایه سوم دبیرستان در سال تحصیلی ١٣٩٠-١٣٨٩ با تمرکز بر میزان تحقق «هدف های دانشی» است .