Abstract:
پژوهش حاضر باهدف مقایسه سازگاری اجتماعی دانش آموزان مدارس تلفیقی و استثنایی ازنظر معلمان و والدین این دانش آموزان در شهرستان شهرکرد صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع علی– مقایسه ای بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده گردید. بدین منظور از تعداد 150 نفر دانش آموز ناشنوا در استان چهارمحال و بختیاری 49 نفر در شهرستان شهرکرد فراگیرسازی گردیدند که از بین آنان 18 نفر جهت کنترل متغیرهای مزاحم به روش همتاسازی همگن شدند، که شامل 18 نفر از مدرسه استثنایی و 18 نفر از مدارس فراگیر شهرستان شهرکرد به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه راتر فرم معلم و والدین استفاده گردید که معلمان و والدین دانش آموزان آن ها را تکمیل کردند. نتایج استخراج شده به وسیله بررسی میانگین ها و تحلیل واریانس یک طرفه (Anova) در سطح معنی داری p < 0.001 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های پژوهش نشان داد که:1-ازنظر معلمان بین سازگاری اجتماعی دانش آموزان یکپارچه سازی شده و غیر یکپارچه تفاوت معناداری وجود ندارد. 2-ازنظر والدین بین سازگاری اجتماعی دانش آموزان یکپارچه سازی شده و غیر یکپارچه تفاوت معناداری وجود دارد و والدین، کلاس های یکپارچه را موثر توصیف کردند.
Machine summary:
com"/>،علیاصغر کاکوجویباری<FootNote No="250" Text=" دانشیار دانشگاه پیام نور تهران"/>،محمد احسان تقی زاده<FootNote No="251" Text=" استادیار دانشگاه پیام نور تهران"/></H2> تاریخ وصول: 7/8/1392 تاریخ پذیرش: 2/10/1392 چکیده پژوهش حاضر باهدف مقایسۀ سازگاری اجتماعی دانشآموزان مدارس تلفیقی و استثنایی ازنظر معلمان و والدین این دانشآموزاندر شهرستان شهرکردصورت گرفته است.
نتایج تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که:1-ازنظر معلمان بین سازگاری اجتماعی دانشآموزان یکپارچهسازی شده و غیر یکپارچه تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتایج این تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرههایمهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس استثنایی و تلفیقی تفاوت معناداری وجود ندارد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> فرضیه پژوهش سازگاری اجتماعی دانشآموزان کم شنوایی که در برنامۀ فراگیر (مدارس عادی) شرکت میکنندنسبت به دانشآموزانی کهدر برنامۀ غیر فراگیر (مدارس استثنایی) شرکت میکنندرا ازنظر معلمین و والدین مورد مقایسه قرار میدهد که با توجه به جمعآوری نمرات و تحلیل آنهابهوسیلۀ آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نتایج زیر به دست آمد.
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ سازگاری اجتماعی کودکان ناشنوای فراگیر (تلفیقی) و دانشآموزان غیر فراگیر (مدارس استثنایی) ازنظر معلمین و والدین این دانشآموزانمیباشد.
نتایج پژوهش کارول و همکاران (1996)با نظر والدین در این پژوهش یکسان میباشد و آنها سازگاری اجتماعی کمتری برای دانشآموزان مدارس ویژه (استثنایی) قائل بودند.
The Social Adjustment of Deaf Adolescents in Segregated,Partially Integrated, and Mainstreamed Settings:Ontario Institute for Studies in Education;Clarke Institute of Psychiatry.
Factors Affecting Psychosocial Adjustment of Deaf Students University of Manchester; Journal of Deaf Studies and Deaf Education vol.
Social inclusion: Teachers as facilitators in peer acceptance of students with disabilities in regular classrooms in Tamil Nadu, India;University of New England; International journal of special.