Abstract:
ماهیت عبادات استیجاری، اخذ اجرت توسط عامل در ازای انجام دادن آن است . در
مقام توجیه گرفتن اجرت در ازای ادای عبادات، آرای فقیهان مختلف است . آن چه
باعث تعدد آرای فقیهان شده، وجود ادای واجبات دینی است که باید با قصد قربت و
اخلاص همراه باشد . با حفظ این امر، گرفتن اجرت ناممکن می نماید، زیرا با قصد
قربت سازگار نیست . سوال بنیادین ما در این مقاله این است که این تضاد چگونه
قابل رفع است؟ آیا اخذ اجرت در مقا بل یک امر عبادی با عبادیت عمل سازش دارد
یا خیر؟ جهت پاسخ به این سوال بعد از نقل و نقد اقوال مطروحه در مساله به شیوه -
ای تحلیلی، به بررسی نظر مختار میپردازیم.
Nature of leased worships is prehension of fee by agent with accomplish
of it. Viewpoint of the jurists is diverse in station of justification of
prehension of fee with doing the worships because the existence of purpose
of access and trueness in worships. Nevertheless, prehension of fee is
impossible because it is not compatible with purpose of access. Our
fundamental question in this article is that how this conflict is removed? Has
prehension of fee with one worship adapted to worshipping of act or not?
For answer to this question, firstly we tell and criticize the words that
considered in this problem analytically, and after we survey the elected
opinion.