Abstract:
هدف مقاله حاضر تعیین میزان تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر مهارتهای خواندن و نوشتن دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای منطقه 3 دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش از نوع تجربی (پیش آزمون - پس آزمون) است. جامعه آماری دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی از دانشگاههای آزاد اسلامی واحد بابل و تنکابن بوده که نمونهگیری با روش تصادفی نظاممند و با استفاده از فرمول کوکران انجام شد. تعداد نمونه 113 نفر تعیین گردید برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی(ویلکاکسون) با نرمافزارآماری SPSS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که آموزش توانسته است سطح مهارتهای تفسیر (از میانگین83/11به 7/24)، توضیح (از میانگین 17/21به میانگین46/39)، تحلیل (از میانگین5/18به میانگین7/39)، ارزشیابی (از میانگین 38/21 به 79/36) و نقش و بازی (از 9/11به 94/15) ارتقاء دهد. بین نتایج پیش آزمون و پس آزمون خواندن انتقادی تفاوت معنیدار وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش توانسته بر سطح مهارتهای پنجگانه خواندن و نوشتن انتقادی دانشجویان تأثیر مثبت داشته باشد و موجب رشد مهارتهای مربوط به آن گردیده است.
Machine summary:
"5- بحث و نتیجهگیری 5-1- تحلیل پرسشهای پژوهش 1- با توجه به یافتههای پژوهش در خصوص پرسش اول مبنی بر این که توانایی تفسیر مطالب در دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاههای منطقه سه دانشگاه آزاد قبل و بعد از آموزش تفکر انتقادی چگونه است؟ نتایج نشان میدهد که قبل از آموزش (پیشآزمون) اکثریت دانشجویان (6/80%) دارای توانایی بین متوسط تا عالی بودهاند که از این میزان 9/54 درصد در سطح عالی قرار داشتهاند.
همچنین در آزمون فرضیه اول نیز مشخص شده است که میانگین توانایی تفسیر در دانشجویان از 83/11 به 7/24 رسیده است یعنی به میزان 87/12 واحد پیشرفت مشاهده میشود و چنان که آزمون هم مشخص کرده با 95 درصد اطمینان، فرضیه پژوهش مبنی بر تأثیر مثبت آموزش بر رشد مهارت مذکور، مورد تأیید قرار گرفته است لذا میتوان گفت آموزش تفکر انتقادی میتواند سبب رشد مهارت تفسیر در بین دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بشود.
5. در بررسی نتایج مربوط به پرسش پنجم مبنی براین که توانایی نقش - بازی دانشجویان قبل و بعد از آموزش تفکر انتقادی چقدر است؟ میتوان نتیجه گرفت که سطح توانایی دانشجویان در استفاده از این توانایی هم قبل و هم بعداز آموزش مهارتهای تفکر انتقادی در خواندن و نوشتن در سطح خیلی ضعیف است زیرا اکثریت دانشجویان در قبل از آموزش (1/77%) و بعدازآموزش (7/71%) در سطح خیلی ضعیف قرار دارد اگرچه مقایسه مقادیر مذکور نشان میدهد که آموزش توانسته است (هرچند به مقدار خیلی جزئی)تفاوتی را این توانایی در دانشجویان در جهت مثبت (افزایش توانایی) در دانشجویان مورد بررسی بوجود آورد به طوری که میانگین این توانایی از 9/11 در پیش آزمون به 94/15 در پس آزمون رسیده و این یعنی 04/4 واحد پیشرفت."