Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مشکلات برنامه ریزی درسی، خودآموزی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی مدارس آموزش از راه دور از دیدگاه دانش آموزان است. روش تحقیق پژوهش حاضر با توجه به موضوع آن، توصیفی- پیمایشی از نوع مقطعی است. برای وصول به هدف از بین جامعه ی آماری پژوهش حاضر که شامل کلیه ی دانش آموزان آموزش از راه دور شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 88-1387 بودند، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 112 دانش آموز انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از دو پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان در همه ی سئوالات پژوهشی (خودآموزی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی)، مشکلات را بیشتر از حد متوسط خود ارزیابی نموده اند. براساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که برای توسعه و تکمیل سیستم آموزش از راه دور در آموزش و پرورش زمینه های لازم ارائه شده در زیر را باید تامین کرد: 1- برای توسعه سیستم آموزش از راه دور باید برنامه های دولتی کامل تدوین و اجرا گردد. 2- برای فعالیت سیستم آموزش از راه دور باید کادر متخصص به وجود آید. 3- در سیستم آموزش از راه دور لازم است قانونی و نظارتی، اطلاعات تحلیلی و خدمات بازاریابی توسعه یابد. 4- در سیستم آموزش از راه دور اطلاعات و زیرساخت های ارتباطی باید تکمیل گردد. 5- برای توسعه سیستم آموزش از راه دور روش های تدریس، روش های علمی و سایر روش ها باید تکمیل گردد. 6- باید مکانیزم های کنترل فردی در سیستم آموزش از راه دور ایجاد گردد.
The main aim of the present study is investigatig the problems of self-educating، lesson planning، assessment and external factors in distance-education from students’ point of view. The research method، regarding its theme، is descriptive-survey and cross-sectional type. To achieve the objective of the study، from the research population including all students in distance education of Ardabil city in the academic year 1387-1388، 112 students were selected using a multistage cluster sampling. To collect the required data، two researcher-made questionnaires have been used. The results showed that students in all research questions (self-studing، lesson planning، assessment and external factors)، evaluated the problems higher than their average bound. Based on the results of the present study، it can be concluded that to develop and implement distance learning systems in education the following recommendations can be taken into account: 1 - To develop a distance education system، government programs should be fully developed and implemented. 2 – To implement a distance education system، expert staff should be used. 3 – In a distance education system، analytical information and marketing services mut be develpped legally and under supervision. 4 – In a distance education system، communication and information infrastructure must be completed. 5 – To develop a distance education system، teaching methods، scientific methods and other procedures must be completed. 6 - Individual control mechanisms should be established in distance education system.