Abstract:
مقدمه: امروزه سازمانها برای سازگاری با محیط در حال تغییر و تحول و ارائه خدمات به روز و با کیفیت، بر آموزش دورههای فناوری اطلاعات به نیروی انسانی خود تاکید میورزند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهایICDL بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوه مقطعی در سال 1392 بر روی 300 نفر از کارکنان شاغل به روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شد. دادههای مورد نیاز بوسیله پرسشنامه40 سوالی گردآوری و پس از ورود در نرمافزار SPSS16 به کمک آزمون کایدو تحلیل و نتایج بصورت جداول توزیع فراوانی نمایش داده شد. یافتهها: از دیدگاه کارکنان دورههای آموزشی مهارتهای هفتگانه کامپیوتر 97/3% در میزان یادگیری، 97% بر کیفیت کاری، 99/3% بر سازماندهی محتوای آموزشی، 80/7% بر کاهش تخلفات، 95% بر بازآفرینی ذهنی،93/7% بر تغییر فرهنگ سازمانی و 98% بر عملکرد آنها موثر بوده است. اما در حیطه هزینه 100% افراد معقتد بودند که دورههای آموزشی مهارتهای ICDL بر کاهش هزینهها تاثیر اندکی داشته است. آزمون کایدو رابطه معنیداری را بین عملکرد کارکنان با جنسیت، واحد محل خدمت، تحصیلات و سن نشان نداد ولی بین عملکرد کارکنان با نوع استخدام رابطه معنیداری مشاهده شد(0/012=p). نتیجهگیری: نتایج حاکی از تاثیر مثبت آموزش مهارتهای هفتگانه بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بوده که با توجه به عدم ارائه این دورهها برای حدود 50 درصد از کارکنان، برگزاری این دورهها برای کلیه کارکنان میتواند کمک شایانی به بهبود عملکرد دانشگاه نماید.
Introduction: Nowadays، organizations emphasize on IT training courses to their labor in order to adapt them with changing environment and provide updated and quality services. This study aimed to assessment the impact of ICDL training on staff performance in Shahroud University of Medical Sciences.
Methods: This applied and cross-sectional study was conducted by collecting data from 300 employees Selected through simple random sampling in year 2014. Required data was collected by the questionnaire consisted of 40 questions and was entered in SPSS 16 and then، was analyzed by chi- square test. Finally، frequency distribution tables displayed the results.
Results: ICDL training courses improved learning by 97/3%، quality of work by 97%، organizing the educational content by 99/3%، reducing infractions by 80/7%، mental recreation by 95%، changing organizational culture by 93/7% and performance by 98% in viewpoint of staff. However، all of them believed that these courses have had little impact on cost reduction. The Chi-Square test showed no relation between staff performance and sex، age، education and Place of service، While the significant relationship was observed between staff performance and kind of Employment by this test(P=0/012).
Conclusion: Results indicated the positive impact of ICDL training on the staff erformance of Shahroud University of Medical Sciences. Considering to lack of providing such courses for about 50% of staff، delivering these courses for all employees can contribute to the improvement of university performance.
Machine summary:
از نظر کارکنان اجرای دورههای آموزشی مهارتهای هفتگانه، 3/97% بر توانایی یادگیری، 97% بر کیفیت کاری، 7/80% بر کاهش تخلفات، 95% بر بازآفرینی ذهنی،7/93% بر تغییر فرهنگ سازمانی، 3/99% بر سازماندهی محتوای آموزشی و در مجموع 98% بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت داشته است اما در حیطه هزینههای سازمانی 100% افراد معقتد بودند که اجرای دورههای آموزشیICDL تاثیر اندک بر کاهش هزینههای سازمان داشته است (جدول2).
نتایج مطالعه حاضر نشان داد از نظر کارکنان اجرای دورههای آموزشی مهارتهای هفتگانه بر توانایی یادگیری، کیفیت کاری، کاهش تخلفات، بازآفرینی ذهنی، تغییر فرهنگ سازمانی، سازماندهی محتوای آموزشی و در مجموع بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت داشته دارد اما در حیطه هزینههای سازمانی افراد معقتد بودند که اجرای دورههای آموزشیICDL تاثیر اندک بر کاهش هزینههای سازمان داشته است.
از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دورههای آموزشی مهارتهای ICDL در بهبود خلاقیت و بازآفرینی ذهنی کارکنان تاثیر زیادی داشته است که با نتایج مطالعات افشه و همکاران[14]، نخعی و همکاران[19] و حمیدی و همکاران[20] مطابقت دارد آنان نیز در مطالعات خود بیان داشتند برگزاری دورههای آموزشی مهارتهای هفتگانه کامپیوتر و فناوری اطلاعات با افزایش خلاقیت کارکنان ارتباط مثبت دارد و باعث بهبود خلاقیت بیشتر، توسعه و جذابیت شغلی میگردد.
The Impact of Information Technology and Communication Training on the Performance of Human Resources in Educational Organizations, World Applied Sciences Journal; 2012, 16 (6): 850-855.
The Effect of ICDL Training Courses to Improve The Performance of The Staffs of Technical Faculties Campus in The University of Tehran, The Journal of Modern Thoughts in Education; 2011, 6(2); 29-45.