Abstract:
کتاب دا یکی از متون مرتبط با جنگ است که در سالهای اخیر جایگاه مناسبی را در بین متون ادبی به خود اختصاص داده است. مقالة حاضر سعی دارد تحلیلی از فهم خوانندگان از خوانش این کتاب را بیان دارد. با توجه به مفهوم تازهتأسیس دانش تجربی ادبیات (ESL) که به کنشهای سیستم کلی ادبیات، همچون متن، نویسنده و خواننده میپردازد و نظریههای سه اندیشمند مهم در حوزة نظریههای ادبی خوانندهمحور- یعنی یاوس، آیزر و روزنبلت- به تحلیل خوانش مخاطبان از متن کتاب دا توجه شده است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای حاشیهنویسی خوانندگان بر کتاب دا، روایت آنان از دا همچنین از روش گروه کانونی استفاده شده است. گروه خوانندگان این تحقیق پنج نفر بودند. یافتههای تحقیق نشان میدهد خوانندگانی که خوانشی همسو با نویسنده داشتند، کل روایت کتاب را قبول کردند و سعی در توجیه مشکلات روایت داشتند. آنان حجم بالای کتاب و بعضی جزئیات اغراقآمیز آن را قبول داشتند، اما سعی میکردند این اشکالات را رفع کنند یا جزئی نشان دهند. در مقابل، خوانندگان ناهمسو با نویسنده، سعی داشتند تا متن را به چالش بکشند، رئال بودن متن را زیر سؤال برند و آن را تفسیری غیرواقعی از جنگ و موضوعات پیرامون آن میدانستند.
Machine summary:
با توجه به مفهوم تازه تأسیس دانش تجربی ادبیات (ESL) که بـه کـنش هـای سیسـتم کلـی ادبیات ، همچون متن ، نویسنده و خواننده میپردازد و نظریه های سه اندیشمند مهم در حوزة نظریه های ادبی خواننده محور- یعنی یاوس ، آیزر و روزنبلت - به تحلیل خوانش مخاطبـان از مـتن کتـاب دا توجـه شده است .
در این تحقیق از روش تحلیل محتوای حاشیه نویسی خوانندگان بر کتاب دا، روایت آنان از دا همچنین از روش گروه کانونی استفاده شده است .
به طور کل ، متن در خلأ معنا نمییابد و برای یافتن معنا به تجربه های پیشـین مـا نیازمنـد است ، در حالی که برای اینکه تجربۀ جدید خود را به ذهن ما وارد کند، سـعی دارد تجربـه هـای پیشین ما را کنار بزند و آنان را از بین ببرد.
این تمایز در مطالعۀ یکی از داستان های کوتاه جیمز جویس بررسی شده است و از خوانندگان دربارة احساساتی که تجربه کرده بودند و اینکـه آیا این احساسات نوظهور بودند یا یادآوری احساسات گذشته سؤال شد.
(حاشیه بر ص ١٦٣) از تنوع این اشارات به نظر میرسد، خوانندگان هم گام با مطالعۀ کتاب به تجربه های پیشین خود در فضای جنگ قدم میگذارند و به بازسازی تجربه های راوی میپردازند.
(حاشیه ) ب ) بحث گروه کانونی خوانندگانی که برای این تحقیق دعوت شده بودند، پس از مطالعۀ کتاب ، در جلسه ای گـرد هـم آمدند تا نظرات خود را به طور جمعی مطرح نمایند و در مورد چند مسئلۀ کلی به بحث و نظـر بپردازند.