Abstract:
با توجه به رویکرد دینی علمه مجلسی در پرداختن به ماهیت وحی، اصول و مبانی وی در این زمینه نیز متناسب با این رویکرد و برخاسته از آیا و روایا است کوه یا به آنها تصریح کرده یا می توان آنها را از توصیفاتی که از ماهیت وحی ارائوه داده است استخراک کورد. بخشوی از ایون اصوول معرفوتشوناختی و بخوش دیگور آن وجودشناختی است. این اصول عبار است از: مادی بودن فرشته، مبدا نبو انبیوا، محوریت علوم نقلی با اتخاذ روش عقلی و نقلی ، حجیت روواهر، اکتفوا بوه اجموال مطالب علوم وحیانی ، علم حقیقی در کتاب و اخبوار، عصومت انبیوا، معجوزه دلیول صدو پیامبر، و آاار رو القدس در انبیا. این مقاله عهدهدار بررسی این اصول است.
Machine summary:
"١. محوریت علوم نقلی با اتخاذ روش عقلی ـ نقلی هنانکه گذشت، یکی از مبانی علمه مجلسی در پرداختن بوه موضووعا روش عقلوی و نقلوی است یعنی از طرفی شاهد محوریت علوم وحیانی در اندیشه علموه مجلسوی هسوتیم از سووی دیگر، ایشان محتوای این علوم را استنبا و از طریق عقل تبیین می کند عقلی کوه از هوارهوب فلسفی رها شده و در تربیت وحی قرار گرفته است.
معجزه آیه و نشانهای است که خدا به پیامبرانش عطا می کند که با توجه بوه ویژگی هوای خاد آن، یعنی برخل مجرای طبیعی صادر شدن، عجز بشر از اتیان به آن و مقوارن بوودن بوا دعوی نبو ، می تواند مردم را به این یقین برساند که آن شخا از طور خداسوت و کلموا او کلم خداست و آنچه آورده همان وحی است )همو، ١٩١١: ١٤و٠١(.
در حوودیثی کووه علمووه مجلسووی ارائووه می دهوود بوور همووین اموور تأکیوود شووده اسووت و در روایتی امام صادو ) ( در پاسو بوه شخصوی کوه از علوت معجوزه داشوتن پیوامبران میپرسود، آن حضر معجزه را دلیل صدو پیامبران دانستهاند: به هه علت و دلیول خداونود بوه پیوامبران و رسوولنش و بوه شوما معجوزه عطوا کورد؟ برای آنکه دلیلی بور صودو آن کسوی کوه آن را آورده اسوت باشود و معجوزه نشوانه ای اسووت کووه خداونوود تنهووا بووه پیووامبران و رسووولن و حجووتهووای خووویش )اوصوویای پیوامبران( می دهود توا صودو )مودعای ( صوادو و کوذب )مودعای ( کواذب بورمل شوود )همو، ١٩١٩: ٧١/١١ صدوو، ١٩١١: ١٠٠/١(."