Abstract:
از دیدگاه هایدگر، ذات تکنولوژی جدید نوعی انکشاف است که آدمی را به تعـرض به طبیعت فرا می خواند و از او می خواهد که طبیعت را در مقام منبع ذخیـرهٴ انـرژی نظم بخشد. در این نحو از انکشـاف ، وجـود بـه محـاق فراموشـی مـی رود و خطـر نیست انگاری و بی خانمانی ، بشر جدید را تهدید می کند. از دیـدگاه هایـدگر، انسـان معاصر با تامـل در ذات تکنولـوژی می توانـد از اسـارت آن خـارج شـود و نیـروی منجی ای را در آن بیابد. نیروی منجی بشر از نیست انگاری ، همان هنـر اسـت کـه شعر عالی ترین مصداق آن است . راهی که هایدگر برای رسـیدن بـه رهیافت هـای فوق پیموده است در سخنرانی ١٩٥٤ او با عنـوان «پرسشـی در بـاب تکنولـوژی » ترسیم شده است . در نوشتار حاضر از موانعی سخن خواهد رفت کـه در راه مزبـور، مانع از رسیدن مخاطب هایدگر به نتایج فکری او در باب ذات تکنولوژی می شود و در ادامه از تمام هایدگرشناسانی کـه ایـن نوشـته را می خواننـد خواسـته (پرسـش ) خواهد شد که اگر امکان برداشتن این موانع وجود دارد، با برطـرف کـردن آنهـا راه تفکر هایدگر را از طریق پاسخ راه گشا به این پرسش ها، هموارتر سازند و اگـر ایـن موانع با امکاناتی که تفکر هایدگر در اختیار آنها قرار می دهد قابل کنار زدن نیسـت و راه تفکــر او را بســته اســت ، عقــیم بــودن راه هایــدگر را در تــاملاتش در بــاب تکنولوژی بپذیرند و اذعان کنند که از راهی که هایدگر ترسیم کرده است نمی توان به نتایج مختار او رسید.
Machine summary:
"(23-24 :1386 خلاصه اینکه هایدگر در تأمل خود در ذات تکنولوژی راه خود را چنین پشت سر می گذارد: او ابتدا تعریفی موجودبینانه (انتیک ) از تکنولـوژی کـرده ، سـپس عنصـری را در ایـن تعریـف («ابـزار») برجسته کرده ، آن را در پرتو «علت غایی » تفسیر می کند، آنگاه برای فهم علت غـایی بـه سـراغ فهم «علت » می رود، اما معنای علت را از زبان یونانی ، که زبان خود وجود است ، می شنود و ایـن معنا که علت را عامل انکشاف معرفی می کند، هایدگر را با معنای واژهٴ «پوئسیس » در همان زبان (یونانی باستان ) پیوند می دهد و از آنجا هایدگر علاوه بر اینکه ارتباط ذات تکنولوژی را بـا آلـه تیا درمی یابد، به سراغ دو واژهٴ «فوزیس » و «پوئتیک » که با واژهٴ «پوئسیس » از یک خانواده و یـک ریشه اند می رود تا از فوزیس بیاموزد که منکشف کننده همان منکشف شده اسـت کـه خـود را بـه طریق منبع ذخیرهٴ انرژی در عصر جدید منکشف می کند و از پوئتیـک یـاد می گیـرد کـه نیـروی منجی (امر شاعرانه ) را باید در کنار آن نحو انکشافی که عامل خطر است (تلقی شی ء بـه عنـوان منبع ذخیرهٴ انرژی ) جست وجو کرد."