Abstract:
بر اساس دیدگاه نوظهور خلق فرصت فرایند کارآفرینی بر اساس روش آزمون و خطا شکل می گیرد. شکستها و ناکامیهاء که بخش مهمی از وقایع متداول در عرصة کارآفرینی محسوب میشوند. در نگاه اول دردناک و هزین هآفرین هستندء اما به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران از روشهای اساسی بادگیری کار آفرینان بهشمار می روند؛ با وجود این» متاسفانه نگاهی کلنگر و شفاف در مورد چگونگی بادگیری از خطاها و شکستهای کار آفرینانه کمتر مورد توجه محققان و اندیشمندان این حوزه قرار گرفته است. در این پژوهش کیفی» که بر اساس روش تحقیق روایتی/تحلیل گفتمان با بهرهگیری از ابزار مصاحبة رفتارمحور برای واکاوی تجربیات کار آفرینان انجام شده است» از میان کارآفرینان کارکشنة! دارای تجربة راهاندازی حداقل دو کسب وکار در بخشهای مختلف صلعت با روش نمونه گیری هدفمند» روایات زندگی کاری ده کارآفرین کارکشته» که در کارراهة خود تجربة شکستهای گوناگونی را داشتند» بررسی و چهارچوب مفهومی اولیهای دربارة چگونگی یادگیری از شکست کارآفرینان کارکشتة ایرانی ارائه شده است. چهارچوب ارائهشده در بر گیرندة ریشههای شکست کارآفرینان» پیامدهای شکست, اقدامات ب رگزیده برای مواجهه با شکست و در نهایت آموختههای حاصل از شکست است.
Facing failures at different stages of the entrepreneurial activities is a common and predictable matter in the process of experiential learning which is chiefly based on the trial and error method (opportunity creation view). The important matter is the need to learn from these failures and not to repeat them in future. This would pave the way for entrepreneurs’ advancement. Errors and failures which are common practices in the field of entrepreneurship are painful and costly، but at the same time، they are valuable sources of intangible assets، and many scholars believe that they are valuable sources for entrepreneurial learning. However، there is no systematic، holistic and transparent view about the entrepreneurial learning from the backgrounds and /or failures. In this study، we have used narrative and discourse analytical methods to survey the career paths of 10 successful entrepreneurs in order to develop a framework for «entrepreneurial learning from failures». This conceptual framework includes their causes of failures، the consequences of failures، their selected action to confront their failures، and finally the lessons they have learned from experiencing such failures.
Machine summary:
در ایـن پـژوهش کیفی، که بر اساس روش تحقیق روایتی/تحلیل گفتمان با بهره گیری از ابزار مصاحبۀ رفتـارمحور بـرای واکـاوی تجربیـات کارآفرینـان انجـام شـده اسـت ، از میـان کارآفرینـان کارکشـتۀ١ دارای تجربـۀ راه انـدازی حـداقل دو کسب وکار در بخش های مختلف صنعت با روش نمونه گیـری هدفمنـد، روایـات زنـدگی کـاری ده کـارآفرین کارکشته ، که در کارراهۀ خود تجربۀ شکست های گوناگونی را داشتند، بررسی و چهارچوب مفهـومی اولیـه ای دربارة چگونگی یادگیری از شکست کارآفرینان کارکشتۀ ایرانی ارائه شده است .
چهارچوب پیشنهادی کنون و ادمانسون (٢٠٠٥) فرایندهای کلیدی در یادگیری از شکست سازمانی ٢ ایجاد فضای آزمایش آگاهانه تشخیص شکست ١ تحلیل شکست 3 افکار و ایده های جدید موانع فنی سیستم های پیچیده سـبب نبــــود مهــــارت هــــا و نبود دانش لازم بـرای طراحـی می شوند که شکست هـای تکنیک های مورد نیاز برای فضای آزمایش و تجربه اندوزی کوچک مبهم بمانند درس گرفتن از شکست موانع اجتماعی توجه نکردن بـه شناسـایی فراینـدهای گروهـی ناکـارا شرکت ها ممکـن اسـت بـرای شکست ها به دلیل احتمال ســــبب محــــدودیت در تجربه های شکست جریمـه ای تضعیف عزت نفس فرد و اثربخشی بحث ها و تحلیل در نظـر بگیرنـد کـه ایـن امـر فرهنگ سـازمانی گریـز و شکست ها میشوند علاقه به یـادگیری از شکسـت اجتناب از قبول شکست را کاهش میدهد میچل و همکارانش در سال ٢٠٠٨ چهارچوبی دربارة نقش آگاهی از شکست ها بـر اشـتیاق به فرصت جویی و ایجاد کسب وکار ارائه کرده اند.