Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه جو اخلاقی سازمانی با اعتماد و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسط شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دبیران مدارس متوسط شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-91 به تعداد 275 نفر بودند. حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول نمونه گیری جامعه محدود در سطح اطمینان نود درصد تعداد حجم نمونه 77 درآمده که 90 پرسشنامه توزیع شد که 84 پرسشنامه برگردانده شد، تعیین گردید. ابزار جمع آوری دادهها سه پرسشنامه استاندارد جو اخلاقی سازمان کولن، ویکتور و برانسون (1993)، اعتماد سازمانی اسکات (2003) و تعهد سازمانی آلن و میر (1990) بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 78/0، 89/0 و 89/0 میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرم افزارهای spss و smart pls استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بر اساس مدل تحلیل مسیر در حالت ضریب استاندارد و معناداری مدل در سطح اطمینان 95% میان جو اخلاقی و اعتماد و تعهد از یک سو و میان اعتماد و تعهد از دیگر سو رابطه علی معناداری وجود دارد. علاقهمندی سازمانی، کارایی، دوستی، روحیه کارگروهی، معنویات فردی با اعتماد سازمانی رابطه دارد و ضمن این که بیشترین رابطه با اعتماد سازمانی به ترتیب مربوط به بعد کارایی و دوستی است. علاقهمندی فردی، دوستی، روحیه کارگروهی، مسئولیت اجتماعی، معنویات فردی با تعهد سازمانی رابطه دارد و ضمن این که بیشترین رابطه مربوط به بعد دوستی است.
Machine summary:
در پـژوهش انجـام شـده در داخـل کشـور بوسیله خورشید و محسنی (٢٠٠٩ ,Khorshid&mohseni)، بـرروی کارکنـان بانـک هـای دولتـی و خصوصی نیز مشخص شده است که در میان انواع گوناگون فضاهای اخلاقی در صنعت بانکـداری، فضای اخلاقی قوانین و مقررات درون سازمانی و برون سازمانی به ترتیب به عنوان بیش ترین نـوع فضای اخلاقی ادراک شده درجه بندی شده اند، و بر عکس فضـای اخلاقـی علاقـه منـدی فـردی و علاقه مندی سازمانی و معنویات فردی به ترتیب کمترین نوع فضـای اخلاقـی ادراک شـده درجـه بندی شده اند.
ویکتـور و کـولن گونـه شناسی انواع جو را بر مبنای دو بعد: ١) معیارهای اخلاقی که در تصمیم گیری های سـازمانی بکـار گرفته شده (خودپرستی ١، نیک خواهی ٢، اصول اخلاقی ٣)، ٢)کانون تحلیل (سطح فردی ، سازمانی و اجتماعی ) (٢٠٠٣ ,Cullen et al).
برای سنجش پایایی اولیه ابزار پژوهش ، نمونه اولیه ای مشتمل بر٣٠ نفر پـیش آزمـون شـدند و بـا استفاده از نتایج بدست آمده مقدار اعتبار درونی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده کـه بنـابراین ، برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه به شرح زیر استفاده شده است : پرسشنامه جواخلاقی : برای سنجش جو اخلاقی سازمان از پرسشنامه جـو اخلاقـی سـازمان کـه توسط کولن ، ویکتور و برانسون (١٩٩٣) تهیه شده ، استفاده گردید که سه مؤلفه برای جو اخلاقـی سازمان شناسایی شده که : ١) خودپرستی (علاقه منـدی فـردی ، علاقـه منـدی سـازمانی ، کـارایی )، ٢) نیک خواهی (دوستی ، روحیه کارگروهی ، مسـئولیت اجتمـاعی )، ٣) اصـول اخلاقـی (معنویـات فردی ، قوانین و روش های سازمان ، قوانین و اصول حرفه ای ) کـه در مجمـوع یـک پرسشـنامه ٣٣ سوالی را تشکیل داده ، استفاده گردید.