Abstract:
در این مقاله به تحلیل پدیدارهای ترس و ترس آگاهی در اندیشه مارتین هایدگر پرداخته و تلاش میگردد تا اثبات شود که این حوزه معنایی در طیفی از امر نااصیل ترس تا امر اصیل ترسآگاهی تعریف و به صورت «رویداد حقیقت» در مقام پیکار میان زمین و جهان در ساحت اثر سینمایی منکشف میگردد. هیولا، به مثابه تجسم شر و عنصر مقوّم و محوری سینمای وحشت، در جلوههای متفاوتی از پدیدار ترس تجلی مییابد. سینمای وحشت با طرح عناصر اساسی تحلیل هرمنوتیکی هایدگر (یعنی جهان، مرگ، گناه، طرحافکنی، اصالت و بیاصالتی) در نسبت با دازاین در قالب بیان سینمایی، امکان ظهور «رویداد حقیقت» در جهان فیلم را با مشارکت تماشاگر، در مقام دازاین تفسیرکننده و درگیر با این جهان، فراهم میآورد و «رویداد حقیقت» منکشف شده در این سینما، پدیدار ترس و یافتگی بنیادین «ترسآگاهی» است که در جهانی سینمایی از خویش پرده فرومیافکند.
In this essay، the phenomena of Fear and Angst/Anxiety are analyzed according to Martin Heidegger''s thought only to prove that this significant field is defined as a range of inauthentic fear toward authentic angst/anxiety and it is revealed as »happening of truth« or strife between world and earth، in Film world? Monster، as embodiment of evil and constitutive pivotal element of Horror Cinema، is manifested in various appearances of phenomenon of fear. Horror Cinema via projecting fundamental elements of Heidegger''s hermeneutic analysis (i.e. world، death، guilt، projection، authenticity and inauthenticity) in relation to Dasein in terms of a cinematic expression، makes the disclosure of »happening of truth« in the film world possible via audience contribution، as an interpreter Dasein engaged in this world، and the revealed »happening of truth« in this Cinema is phenomenon of Fear and grounding attunement of angst/anxiety which is uncovered in a cinematic world.