Abstract:
از آنجا که خودارزیابی بر اساس مدل تعالی EFQM یک فرایند کلیدی برای انجام بهبود است میتوان به تشخیص نقاط قوت و فرصتهای بهبود دست یافت که منجر به تعالی سازمان شود، لذا هدف از این تحقیق تبیین ابعاد تعالی سازمانی در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس بر اساس مدل EFQM بوده است؛ روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات کاربردی، جامعه آماری شامل کلیه مربیان اعم تمام وقت و پاره وقت شاغل در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برابر با141نفر بودند. به منظور نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان و جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد مدل کیفیت بنیاد اروپایی استفاده شده است. به منظور استخراج و تحلیل اطلاعات از روش آماری الگوی مدل تعالی سازمانی و t تک نمونهای استفاده شده است. نتایج نشان داد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در این ارزیابی 449 امتیاز از 1000 امتیاز کسب کرد که 259 امتیاز آن مربوط به حوزه توانمندسازها و190 امتیاز مربوط به حوزه نتایج بود.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در حوزه توانمند سازها معیارهای رهبری 56 درصد، خط مشی و استراتژی 72 درصد، کارکنان 53 درصد، شرکاء و منابع 57 درصد و فرایندها 33 درصد، در حوزه نتایج نیز معیارهای نتایج مشتری 22 درصد، نتایج کارکنان 43 درصد، نتایج جامعه 92 درصد و نتایج کلیدی عملکرد 34 درصد از امتیاز مربوط به هر معیار را کسب نمود. به جز معیار نتایج جامعه که امتیاز بالایی را داراست؛ در سطح 95% تفاوت معناداری بین میانگین امتیازات کسب شده تا میانگین امتیازات مورد انتظار و مدنظر در مدل تعالی سازمانی وجود دارد. از نتایج حاصله میتوان گفت که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس تا رسیدن به جایگاه کسب نشان تعالی سازمانی راهی را در پیش دارد که مستلزم نگاه ویژه تر به ابعاد مختلف سازمانی از جمله نتایج کارکنان میباشد. چرا که کمترین امتیاز را در این مدل در معیار نتایج کارکنان کسب نموده است.
Machine summary:
همان طور در جدول ٤ـ٧ مشاهده گردید، در خود ارزیابی انجـام گرفتـه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس بـر اسـاس مـدل تعـالی عملکـرد مـدیریت اروپایی در معیار شرکاء و منابع ، درحد متوسط تعالی سازمانی قرار داشته و تفـاوت معنـاداری بـین میانگین امتیاز کسب شده در این خودارزیابی و میانگین مورد انتظار و مصوب در الگـوی اسـتاندارد خودارزیابی درمدل تعالی سازمانی EFQM وجود دارد.
همان طور در جدول ٤ـ٧ مشاهده گردید، در خود ارزیابی انجـام گرفتـه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس بـر اسـاس مـدل تعـالی عملکـرد مـدیریت اروپایی در معیار فرایندها امتیازی پائین تر از حـد متوسـط کسـب نمـوده و تفـاوت معنـاداری بـین میانگین امتیاز کسب شده در این خودارزیابی و میانگین مورد انتظار و مصوب در الگـوی اسـتاندارد خودارزیابی درمدل تعالی سازمانی EFQM وجود دارد.
همان طور در جدول ٤ـ٧ مشاهده گردید، در خود ارزیابی انجـام گرفتـه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس بـر اسـاس مـدل تعـالی عملکـرد مـدیریت اروپایی در معیار نتایج کلیدی عملکرد نشانگر امتیازی کمتر از درصد حد انتظار اعلام شده از سـوی سازمان است و تفاوت معناداری بین میانگین امتیاز کسب شده در این خودارزیابی و میانگین مـورد انتظار و مصوب در الگوی استاندارد خودارزیابی درمدل تعالی سازمانی EFQM وجود دارد.