Abstract:
در ذهن و زبان ابنعربی، عدد رمزی 28ـ متأثر از 28 منزل ماه(قمر)ـ بازتاب گستردهای داشته، به گونهای که بسیاری از اجزای تفکر وی در تبیین مراتب وجود و درجات آن را تحت شعاع قرار داده است. ابنعربی در پارهای از آثار خود به رموز این عدد و جلوههای ظهور آن در مراتب انسانی، فلکی و الوهی پرداخته است. مهمترین بازتاب آن در فصوص الحکم است که در 28 فص مطابق با مراتب الوجود ترتیب یافته است. از آنجا که مراتب وجود بر محور انسان الهی خاص هر مرتبهـ که مظهر یکی از اسماء الهی استـ میگردد، توجه به رابطۀ آن انسان کامل با مرتبهای که در آن واقع شده، حائز اهمیت است. در این میان، معلومات کیهانشناسی خاص ابنعربی و مناسبات محاسبه شدۀ مربوط به جهان حروف و اعداد، وضعیت ویژهای پدید آورده است. این نوشته یکی از جهات محاسباتی عددی و حروفی ابنعربی را ذیل بحث مقابلۀ ماه و انسان کامل پیگیری کرده است.
Number 28 is a code related to 28-day cycle of moon which is highly reflected in Ibn ‘Arabi’s viewpoint. Most aspects of Ibn ‘Arabi’s thought are affected by this code. In his works، Ibn ‘Arabi has attempted to decode this number and express its effect on celestial and divine aspects of human. This is mostly revealed in Fusous al-Hikam (=Seals of Wisdom) which was presented in 28 chapter on the basis of levels of existence. Each level of existence is formed based on a divine person that is symbol of one of the divine names. So، the relationship between that perfect man and his relevant level of existence is required to be observed. Ibn ‘Arabi’s cosmological knowledge and his examination of the relationship between words and numbers result in specific situation. The present study sought to investigate one aspect of Ibn ‘Arabi’s examination of number and words as related to comparison of moon and perfect man.
Machine summary:
ماه و انسان کامل در اندیشۀ ابن عربی * داوود اسپرهم چکیده : در ذهن و زبان ابن عربی ، عدد رمزی ٢٨ـ متأثر از ٢٨ منزل ماه (قمر)ـ بازتـاب گسـترده ای داشـته ، بـه گونه ای که بسیاری از اجزای تفکر وی در تبیین مراتب وجود و درجات آن را تحت شعاع قرار داده است .
سلوک و معرفت انسان کامل ، عدد ٢٨ ابن عربی منازل خورشید و ماه را قوی ترین و گویاترین ضرب المثل برای علم الهـی و معرفت ربانی می داند و می گوید: «فإن معرفۀ منزلۀ القمر و الشمس فی ضـرب المثـل من اعظم الدلایل علی العلم الهی الذی یختص بالکون و إلامـداد الربـانی والحـظ لبقـاء اعیان الکائنات .
»١٨(همان ، ١٦٧/١) سیر انسان همچون سیر ماه است ؛ با این ویژگی که انسان در سیر خود از اسمی بـه اسم دیگر الهی منتقل می شود تا تمام اسماء الهی را طی کند، درست مانند مسافری کـه منازل مقصودش را قطع طریق می کند.
»(شرح فصوص الحکم خوارزمی ، ٣٩٢/١) در این مجال ، امکان پرداختن به تطبیق اسماء الاهـی ٢٨ گانـۀ فصـوص و حـروف ٢٨ گانۀ نفس الانسان و منازل ماه در همۀ ٢٨ منزل و مراتب الوجود نیسـت ، امـا بـرای روشن شدن جزئیات بحث و برای نمونه تنها به مرتبۀ نخست بسنده می کنـیم .
اگر از نفس انسان ٢٨ حرف صادر شود و آن منطبق باشد با نفس رحمـان کـه از آن ٢٨ منزل صادر شده ، پس ساختار مراتب الوجود باید ٢٨ فص باشد نـه ٢٧ فـص و فص آخر مختص خاتم اولیای محمدی یعنی خود ابن عربی است .