Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران با توجه به مدیریت مشارکتی در مدارس دوره متوسطه شهرستان نقده انجام شده است . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان متوسطه شهرستان نقده به تعداد ٣٦٢ نفر بود که با استفاده ازفرمول کوکران ١٤٥ نفربه عنوان حجم نمونه برآورد وبه روش نمونه گیری طبقه ای نسبی به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران و پرسشنامه مدیریت مشارکتی محقق ساخته استفاده شده است . برای سنجش میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ، رفتار شهروندی سازمانی ٠/٨٦= α و مدیریت مشارکتی ٠/٩٨= α به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین ابعاد مدیریت مشارکتی با کل ابعاد رفتار شهروندی سازمانی ، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این ، ابعاد مدیریت مشاکتی شامل درجه ، قلمرو، حدود، مبنا و سطوح مشارکت می تواند به طور مثبت و معنی داری ، ابعاد رفتار شهروندی ازجمله نودوستی ، احترام و تکریم ، جوانمردی ، وظیفه شناسی و فضیلت مدنی را پیش بینی کند.
Machine summary:
یک استراتژی برای مدیریت قویتر و کارآمدتر با در دسترس بودن منابع و ظرفیت و تقسیم مسؤلیت (جن تافت ٢٠٠٥،٣)، که با بهبود شیوه های انجام کار و عملکرد سازمانی (شاون ٢٠٠٣،٤)، بهره وری و و تغییر سازمانی را پیش بینی کرده (چاولا و کلووی ٢٠٠٤،٥) با مشورت با کارکنان اقدام به تصمیم گیری می کند(وی ریچ ٢٠٠٨،٦)، و مزایایی چون رضایت مندی شغلی (کیم ٢٠٠٢،٧؛ حضوری ، ١٣٨٧؛ دلیر کوهی ،١٣٨٨)، سلامت سازمانی (آری و چن ٢٠٠٦،٨)، کاهش مقاومت در برابر تغییر 1 - Da Costa Neves 2- Jena & Rautaray 3 - Jentoft 4 - Shawn 5 - Chavala & Kellway 6 - Weihrich 7 - Kim 8 - Aryee & Chen (حضوری ،١٣٨٧)، درک بهترسازمانی و کارآیی شغلی (لو و لیم ١ ٢٠٠٢؛ مینگ ٢٠٠٤،٢)، کاهش قدرت مافوق بر زیردستان (آجی و افولابی ٢٠١٢،٣)، افزایش مهارت اجتماعی و تعامل بیشتر و بهتر کارکنان (نادم ٢٠١٢،٤) و در نهایت ارتباط بهتر با مدیریت (آسپینا و یارونی ٢٠٠٣،٥)را به کارکنان ارایه می دهد.
participatory management and productivity among secondary school teachers in south west Nigeria, Research Journal in Organizational Psychology & Educational Studies 1(6) 332-337 Aryee, S.
Organizational citizenship behaviors in American and Portuguese public schools, Journal of Educational Administration ,Vol. 47 No. 4, pp.
Determinants of Organizational Citizenship Behavior and Its Outcomes, Global Business & Management Research: An International Journal Vol. 5, No. 1, pp.