Abstract:
شکل یا طرح باغ موضوعی است که برخی از مهمترین ویژگیهای فضایی باغ را در بر دارد. علاوه بر آثار باقیمانده یا مدارک تصویری و متون تاریخی، شعر فارسی نیز منبعی برای شناخت باغ محسوب میشود و تصویری از آن فراروی ما قرار میدهد. تصویر یادشده که ممکن است حاصل مشاهدۀ توصیفگر یا حتی تصویر ذهنی او دربارۀ فضایی خاص باشد، اهمیت دارد و ما را با موضوعی آشنا میکند که اطلاعات دیگری از آن در دست نداریم یا اطلاعات ما را تکمیل میکند. این مقاله متن داستانی منظومی را از نیمۀ نخست سدۀ پنجم مطالعه میکند؛ زمانی که فخرالدین اسعد گرگانی داستانی قدیمیتر را روایت کرده است. داستان یادشده، مثنوی ویس و رامین است که تأثیری گسترده بر داستانهای منظوم پس از خود داشته و احتمالا اصل آن به دورۀ اشکانی بازمیگردد. مقاله در پی آشکار کردن تصویری از باغ و سرای شاه موبد است که شاعر در حین داستانگویی خود و شرح روابط میان شخصیتها، آن را بهطور ضمنی وصف کرده است. در این مطالعه، شعر شاعر ازجمله آنها که مربوط به شرح فضای یادشدهاند یا غیر آن، تفسیر میشوند تا خصوصیات فضایی سرای شاه موبد روشن شود. در تفسیر یادشده، درونمایۀ دراماتیک و صحنههای داستان در مرکز توجه قرار دارند و هدف، یافتن ویژگیهای معماری صحنههایی است که شاعر در ارتباط با سرای شاه موبد شرح میدهد. بنا بر شرح شاعر، «سرای شاه موبد» از باغ و کاخ و شبستانی تشکیل شده است و مجاور گوشکی است که مشرف به میدان است و کل مجموعه در دز یا کندز مرو قرار دارد. سرای موبد دربردارندۀ دو باغ است که یکی همچون حیاط اندرونی در میان عمارت شبستان بوده و دیگری دارای دیوار و حصار بوده و در مقابل کاخ اصلی است. کاخ به هر دو راه دارد و از طریق ایوان با فضای هر دو باغـ گلستان و بوستانـ ارتباط مییابد.
The architectural setting of gardens، reflected in their layouts، comprises some of the most important characteristics and features of these open spaces. In addition to the remained historic monuments، documents and texts، Persian poems represent a valuable source for garden study which depict garden images in many cases. The images might be either extracted from poet''s direct observation or his/her imagination of a specific place and clear an obscured subject or improve our knowledge about it. The article aims to study a narrative poetic text dates back to the first half of the 5th/11th century، when Fakhr al-dīn Asʿad Gurgānī narrates an ancient story. The text is Vīs u Rāmīn، probably a Parthian narration which has widely influenced on Persian poetic romance. The article tries to reveal an image of the Sarāy-i Shah Mūbad as well as its gardens which have been implicitly described when the poet explain the relation between characters. In this study، the text is interpreted to clarify the spatial features of Sarāy-i Shah Mūbad. This interpretation will focus on dramatic theme and also its story line to find the mise-en-scène of the scenes of narration; the mise-en-scène that specifies the architectural setting of the place. Based on the poet’s description، Sarāy-i Shah Mūbad includes a garden، a palace and a harem and it is next to a Gūshk which overlooks a square and the whole complex is inside the fort of Marv. Sarā includes two open spaces or gardens; Būstān، an interior court inside the harem and Gulistān، a garden in front of the palace which has been surrounded by an enclosure. The palace opened to both and connected to them by its loggias.