Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش آسیب های اجتماعی و ابعاد آسیب روانی در دانش آموزان میباشد. روش پژوهش ، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. با مراجعه به مدرسه و دبیرستان امام خمینی (ره) شهرستان سلماس، تعـداد ٦٠ نفـر از دانش آموزان که با روش نمونه در دسترس، انتخاب و در تحقیق شرکت کردند، حدود ٤٠ نفر از آنهـا در پرسشنامه های محقق ساخته آسیب های روانی (R-٩٠-SCL) نمرات بالاتری کسب کردند که بـه صـورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به مدت دو ماه تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در پایان، هر دو گروه دوباره آزمـونهـای بکـار رفته را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کواریانس استفاده شد. نتایج نشـان داد که اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در کاهش آسیب های اجتماعی و آسیب روانی دانش آمـوزان موثر واقع شده است . (٠٠٠١>p).
Machine summary:
با مراجعه به مدرسه و دبیرستان امام خمینی (ره) شهرستان سلماس، تعـداد ٦٠ نفـر از دانش آموزان که با روش نمونه در دسترس، انتخاب و در تحقیق شرکت کردند، حدود ٤٠ نفر از آنهـا در پرسشنامه های محقق ساخته آسیب های روانی (R-٩٠-SCL) نمرات بالاتری کسب کردند که بـه صـورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به مدت دو ماه تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.
(کرد نقابی، ١٣٨٤، ٨٧) از طرف دیگر با توجه به اینکه ناجا، هم در کار پیشگیری از وقوع جرم و هم در کار فرهنگ سازی، در بهبود سلامت روان و ارتقاء امنیت نقش به سزایی دارد، میتواند در بهرهگیری از مداخلات آموزشی برای تحقق این امر، موفقیت لازم را به دست آورد و تحقیق حاضر به دنبال این پرسش است که آیا آموزش مهارتهای زندگی میتواند ابعاد آسیب روانی و آسیب های اجتماعی را کاهش دهد؟ آسیب شناسی اجتماعی مفهوم جدیدی است که از علوم زیستی گرفته شده و مبتنی بر تشابهی است که دانشمندان بین بیماریهای عضوی و انحرافات اجتماعی قایل میشوند.
در این میان یکی از رویکرهای آموزشی که میتواند آسیب های اجتماعی و روانی را در جامعه کاهش دهد، آموزش مهارتهای زندگی است .
که اثر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش آسیب های اجتماعی و آسیب روانی دانش آموزان مؤثر واقع شده است .
The impact of life skills education on adolescent sexual risk behaviors in KwaZulu-Natal, South Africa.
Positive Adolescent Life Skills Training for High-Risk Teens: Results of a Group Intervention Study, Journal of Pediatric Health Care, 20(3), 184–191.