Abstract:
در کشور ایران، بانک ها به منزله کانون اصلی انجام فعالیت های اقتصادی شناخته می شوند و نقش مهمی را در راستای کمک به رشد اقتصاد کشور ایفا میکنند، واضح است که موفقیت موسسات مالی نظیر بانک ها و به تبع آن رشد اقتصاد کشور در گرو چگونگی عملکرد نیروی انسانی خواهد بود. با توجه به این مهم ، مقاله حاضر به شناسایی و رتبه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان با رویکرد کارت امتیازی متوازن در بانک سپه می پردازد. به این ترتیب ، متغیرهای سنجش عملکرد در چارچوب کارت امتیازی متوازن، با مطالعه ادبیات پژوهش و نیز مصاحبه با کارشناسان، استخراج و در قالب پرسشنامه تهیه شد و پس از تایید روایی با نظر خبرگان و پایایی در نرم افزار ١٦ SPSS، با محاسبه آلفای کرونباخ، در بین جامعه آماری توزیع شد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کارکنان بانک سپه یزد تشکیل می دهند و نمونه آماری برای پژوهش بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده در سطح اطمینان ٩٠% و دقت ٠/٢ و انحراف معیار ٠/٩٤، ٦٥ عدد انتخاب شد و تعداد ٦٥ پرسشنامه توزیع شد. سپس عوامل شناسایی شده با استفاده از فن چند معیاره (ویکور فازی )، با توجه به اهمیت هریک از عوامل رتبه بندی شد. نتایج نشان داد که در بعد مشتری ، تلاش کارکنان در برآورده ساختن خواسته های مشتریان، در بعد مالی تلاش کارکنان در استفاده موثر از داراییهای سازمان، در بعد رشد و نوآوری مشارکت کارکنان در برنامه های آموزشی و در بعد فرآیندهای داخلی ، عضویت و حضور در انجمن ها و گردهماییها، در اولویت های اول اهمیت قرار گرفتند. با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها، می توان دریافت که سازمان باید با اخذ تدابیر هوشمندانه و ایجاد فضای مملو از حس اعتماد، به کارکنان یاری دهد تا بتوانند مهارتهای خود را با توجه به شاخص های موجود در ابعاد چهارگانه کارت امتیازی متوازن، ارتقا داده و در ارزیابی ها عملکرد درخشانی داشته باشند.
Machine summary:
شناسایی و رتبه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان بانک با رویکرد تلفیقی کارت امتیازی متوازن و روشهای تصمیم گیری چندمعیاره (ویکور فازی ) (مورد مطالعه : شعب منتخب بانک سپه یزد ) تاریخ دریافت : ٩٣/١٠/١٥ تاریخ پذیرش: ٩٣/١١/٢٨ غلامرضا بردبار،١ نگار جلیلیان ،٢ محمود اقبالی زارچ 3 از صفحه ١٠١ تا ١٢٢ چکیده در کشور ایران، بانک ها به منزله کانون اصلی انجام فعالیت های اقتصادی شناخته می شوند و نقش مهمی را در راستای کمک به رشد اقتصاد کشور ایفا میکنند، واضح است که موفقیت مؤسسات مالی نظیر بانک ها و به تبع آن رشد اقتصاد کشور در گرو چگونگی عملکرد نیروی انسانی خواهد بود.
میتوان گفت ، این مدل ابزاری است که مجموعه ای از اهداف واحد کسب و کار را در پس خلاصه ای از اندازههای مالی گسترش میدهد و عملکرد سازمان را از چهار منظر 2 مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و منظر رشد و یادگیری میسنجد(کاپلان و نورتون ، ١٩٩٢) و پیشنهاد میدهد که به منظور ارزیابی عملکرد هر سازمانی باید از یک سری شاخص های متوازن استفاده کند تا از این طریق مدیران عالی بتوانند یک نگاه کلی از چهار جنبه مهم سازمانی داشته باشند.
نگاهها به سهامداران چگونه است ؟ (جنبه مالی) در چه زمینه هایی باید خوب عمل کنیم ؟ (جنبه داخلی کسب و کار) نگاه مشتریان به ما چگونه است ؟ (جنبه مشتری) چگونه میتوانیم به بهبود و خلق ارزش ادامه دهیم ؟ (جنبه یادگیری و نوآوری ) 1- BALANCED SCORE CARD 2- Kaplan & Norton کارت امتیازی متوازن شاخص های مالی را که نشان دهنده نتایج فعالیت های گذشته است در بر میگیرد و علاوه بر آن با در نظر گرفتن شاخص های غیر مالی که به عنوان پیش نیازها و محرک عملکرد مالی آینده هستند آنها را کامل میکند.