Machine summary:
"بررسی تأثیر تولید1در افراد دوزبانه فارسی-انگلیسی نویسنده:دکتر زهره کسائیان دانشگاه:اصفهان چکیده جهت بررسی تأثیر تولید در سطح جمله یکصد و چهل و چهار نفر از دانشجویان گروه زبان انگلیسی دانشگاه اصفهان مورد آزمایش قرار گرفتند.
تأثیر تولید در سطوح مختلف زبانی از قبیل کلمه (Slamecka and Graf,1978) ،جمله (Anderson,Goldberg,and Hidde,1971) و نیز در سطح اعداد، Einstein et al, 1984) و حروف (Gardiner and Hampton,1985) و اشکال (Peynicioglu,1989) مورد آزمایش قرار گرفته و در بیشتر موارد نتایج آزمایشها مثبت بوده است.
از آنجا که تا زمان انجام این آزمایش تأثیر تولید در سطح جمله در افراد دوزبانه تجربه نگردیده بود نویسنده با استفاده از تعدادی از دانشجویان گروه انگلیسی دانشگاه اصفهان این فرضیه را مورد امتحان قرار داد.
طرح تحقیق از آنجا که میبایست تولید و خواندن در سه سطح زبانی پیشرفته،متوسط و ضعیف و نیز در چهار وضعیت تکزبانه فارسی،تکزبانه انگلیسی،دوزبانه فارسی-انگلیسی و دوزبانه انگلیسی-فارسی و همچنین با دو آزمون یادآوری و تشخیص مورد مقایسه قرار گیرد.
این کلمات در جدولهائی که طرح گردیده بود توسط گروهی از دانشجویان که از نظر سطح دانش زبانی مشابه آزمودنیها بودند مورد ارزیابی قرار گرفت.
بدوا خواندن و تولید در کل 144 آزمودنی مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج هر دو آزمون یادآوری و تشخیص نشان داد که به خاطرسپاری8کلمات تولید شده بیشتر از بخاطرسپاری کلمات خوانده شده بود و این تفاوت معنیدار9بود.
سپس با استفاده از آزمون 10 t بهخاطرسپاری کلمات خوانده یا تولید شده بهطور جداگانه در کلیه گروهها مقایسه گردید و نتایج حاکی از برتری تولید برخواندن در وضعیتهای یکزبانه و دوزبانه و در سطوح مختلف زبانی اعم از پیشرفته یا متوسط و یا ضعیف بود."