Abstract:
درجهان امروز نهاد آموزشعالی با تغییراتی بنیادین نسبت به گذشته مواجه است که تغییر جمعیت دانشجویی دختران از جمله عمدهترین آنهاست. به دنبال این سیر جهانی، نرخ ورود دانشجویان دختر به دانشگاههای ایران نیز افزایش یافته، به طوریکه نرخ ورود دختران به دانشگاه از 31% در ابتدای انقلاب به 64 درصد در سال تحصیلی 92-91 رسیده است. اما سیاستهای اتخاذ شده در کشورهای مختلف برای این پدیده متفاوت است که برخی آن را فرصتی برای تواناشدن دختران و برخی دیگر در شکل مشکلی اجتماعی با آن برخورد میکنند. اتخاذ کدام سیاست در نهاد آموزش عالی ایران منطقی و واقعی است؟ مهم، دیدن و شنیدن واقعیت در بافت آموزشعالی ایران است که دختران برای تجربهی آن تلاش میکنند. نظریهپردازی دادهبنیاد میتواند ابزاری برای پاسخ به این نیاز باشد. در این نگاه دیگر اهمیت یک نظریه به جهانشمولی آن نخواهد بود زیرا تاریخ بشر نشان داده است که انسانها رویههای ثابتی را در بافتهای گوناگون پیش نمیگیرند، بلکه اهمیت یک نظریه به منطبق بودن آن با بافت پژوهش و نیازی که از آن مرتفع خواهدکرد، میباشد. لذا نظریهپردازی دادهبنیاد میتواند ابزاری برای تولید نظریات بومی و پرداختن به مسائل خاص جامعه ایرانی باشد که نمونهی آن در تدوین نظریه "تواناسازی زنان در آموزشعالی ایران" در مقالهی حاضر آورده شده است.درجهان امروز نهاد آموزش عالی با تغییراتی بنیادین نسبت به گذشته مواجه است که تغییر جمعیت دانشجویی دختران از جمله عمده ترین آن هاست . به دنبال این سیر جهانی ، نرخ ورود دانشجویان دختر به دانشگاههای ایران نیز افزایش یافته ، به طوریکه نرخ ورود دختران به دانشگاه از ٣١% در ابتدای انقلاب به ٦٤ درصد در سال تحصیلی ٩٢-٩١ رسیده است . اما سیاست های اتخاذ شده در کشورهای مختلف برای این پدیده متفاوت است که برخی آن را فرصتی برای تواناشدن دختران و برخی دیگر در شکل مشکلی اجتماعی با آن برخورد می کنند. اتخاذ کدام سیاست در نهاد آموزش عالی ایران منطقی و واقعی است ؟ مهم ، دیدن و شنیدن واقعیت در بافت آموزش عالی ایران است که دختران برای تجربه ی آن تلاش می کنند. نظریه پردازی داده بنیاد می تواند ابزاری برای پاسخ به این نیاز باشد. در این نگاه دیگر اهمیت یک نظریه به جهان شمولی آن نخواهد بود زیرا تاریخ بشر نشان داده است که انسان ها رویه های ثابتی را در بافت های گوناگون پیش نمی گیرند، بلکه اهمیت یک نظریه به منطبق بودن آن با بافت پژوهش و نیازی که از آن مرتفع خواهدکرد، می باشد. لذا نظریه پردازی داده بنیاد می تواند ابزاری برای تولید نظریات بومی و پرداختن به مسائل خاص جامعه ایرانی باشد که نمونه ی آن در تدوین نظریه "تواناسازی زنان در آموزش عالی ایران " در مقاله ی حاضر آورده شده است .
Machine summary:
"از این رو پژوهشگر برآن بوده در پژوهش حاضر با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد به سوال پژوهشی زیر پاسخ دهد که : دستاورد دختران از زندگی دانشگاهی چیست ؟ تواناسازی از منظر دختر دانشجوی ایرانی به چه معناست ؟ در این مطالعه پژوهشگر با استفاده از بنیان نظری تفسیرگرایی 5 پژوهشی از نوع - Narrative - Berggren - Sahay - Voice - Interpretivism کیفی 1 را به انجام رسانده است که نه تنها از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد بهره برده است ، دو رویکرد دیگر را نیز می توان برا این پژوهش حاکم دانست که بنا به نظر چارماز (٢٠٠٩) خود عامل ارتقای وثوق پژوهش نیز می شود که عبارتند از: • پژوهش مبتنی بر روایت که رویکردی منشعب شده از علوم انسانی و جامعه شناسی است و بر داستان هایی با جزئیات کامل در خصوص یک پدیده خاص یا مجموعه ای از پدیده ها که دربرگیرنده تجربه زیسته مشارکت کنندگان پژوهش متمرکز است ."