Abstract:
خرد در اندیشة زردشتی نقش اصلی و محوری دارد و بـا وجـود آفریـدگار بـزرگ یکی است . کل آفرینش جهان ، از ابتدا تا پایان ، با خرد رهبری می شود. در این مقاله ، ابتدا خرد در متون باستانی ایران (فارسی باستان ، گاهان اوستا و اوستای نو) سپس در متون پهلوی نظیر بندهش ، گزیدههای زادسپرم، و متن دست نویس م.او ٢٩) بررسی شده است . آن گاه چهار نوع خرد (خرد همه ـ آگاه ، خرد افزونی ، خرد پرهیزگاران و خرد غریزی یا آسن خرد) در متون اوستا و پهلوی مقایسه شده است
Machine summary:
"٢. ٢ خرد در گاهان اوستا یسن ٢٨، بند ١: ahiiā yāsā nəmaŋhā ustānazastō rafəδrahiiā mainiiVuš mazdā paouruuIm spəntahiiā ašā vIspVng šiiaoθanā vaŋhVuš xratūm manaŋhō yā xšnəuuIšā gVušcā uruuanm با نماز برای او، با دستان گشوده ، نخست همه [شما] را درخواست می کنم ، ای مزدا، بـرای کارهای یاری روان ، مقدس از طریق راستی ، که تا با آن باشد که خرد اندیشة نیک و روان گاو را خشنود سازی .
یسن ٣١، بند ٧: yastā mantā paouruiiō raocVbIš rōiθβən Xāθrā huuō xraθβā dąmišašəm ašəm yā dāraiiat vahištəm manō tā mazdā mainiiū uxšiiō yV ā nūrVmcIt ahurrā hāmō آن که نخست این [مانثره ] را اندیشید، آرامش با روشنی ها بیـامیزد، او راسـتی را از طریـق خرد آفریننده است ، با آن مینو که اندیشة نیک را دارد، ای اهورا، باید ببالی زیرا که تـاکنون همان [بوده ای ].
یسن ٣٤، بند ١٤: taţ zI mazdā vairIm astuuaitE uštānāi dātā vaŋhVš šiiaoθanā manaŋhō yōi zI gVuš vərəzVnE aziiå xšmākąm hucistIm ahurā xratVuš ašā frādō vərəzVnā برای این پاداش ، مطلوب برای جسم و جان ، ای مزدا، به کسانی اعطا کنی کـه بـا کارهـای خویش بنا بر اندیشة نیک ، در حقیقت موجود در جامعه ای با گاو ورزا، چنان که آن هـا در آیین نیک تو با راستی و خرد، ای اهورا، در سرتاسر جهان خاکی [می کوشند]."