Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف سنجش اثربخشی بهرهگیری از وبلاگ بهعنوان یک فعالیت کمک آموزشی برای آموزش محیط زیست به دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش شبه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر رامهرمز میباشد. حجم نمونه آماری، به کمک جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 88 نفر تعیین شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، دانشآموزان در 4 گروه دختران و پسران (2 گروه مداخله و 2 گروه شاهد، هر کدام 22 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل، حاکی از وجود تفاوت معنیدار برای دانش شناختی، نگرش و رفتار محیط زیستی میباشد و در نتیجه در سواد محیط زیستی گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج آموزش در گروه پسران در مقایسه با گروه دختران دارای تفاوت معنیداری بوده است و اثربخشی به نفع گروه پسران بود. نتایج نشان از اثربخشی وبلاگ نویسی به عنوان یک فعالیت کمک آموزشی برای آموزش محیط زیست به گروه مورد آزمایش میباشد.
Machine summary:
"وبلاگها نمونهای از این نوع منابع محسوب میشوند که مثل سای E-learning Environments Blog Wiki Podcast Newsgroup Chatroom Video Conference Smart Board ر محیطهای بر خط میتوانند، تفکر انتقادی، تعامل و یادگیری عمیق را ایجاد نمایند و به دانشآموزان در تفسیر اطلاعات و بهکارگیری دانش کمک کنند(Cashion & Palmieri, 2002).
بنابراین، بررسی این مسأله که وبلاگ نویسی میتواند به عنوان یک فعالیت کمک آموزشی برای بهبود سواد محیطزیستی و ایجاد علاقه برای یادگیری در دانشآموزان مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر بسیار مهم است.
آمارههای آزمون t نگرش محیط زیستی در آموزش با استفاده از وبلاگنویسی و روش عادی تعداد میانگین انحراف معیار t درجه آزادی سطح معنیداری آزمایش 44 70/5 04/1 68/3- 86 0001/0 کنترل 44 77/2 96/0 با توجه به جدول 3، در سطح نگرش، پسآزمون با توجه به سطح معناداری t محاسبه شده (0001/0) از 05/0 کمتر است، بنابراین، فرض صفر آزمون مبنی بر عدم تفاوت معنیدار بین میانگین این دو گروه رد شده و فرض تحقیق مبنی بر وجود تفاوت معنیدار بین میانگین این دو گروه، تأیید میشود.
همچنین، یافتهها، فرضیه دوم پژوهش مبنی بر اینکه وبلاگنویسی دانشآموزان بر بهبود نگرش محیط زیستی آنان تأثیر مثبت دارد را تأیید مینماید و نتایج بیانگر این است که در سطح نگرش زیست محیطی، گروه آزمایش قویتر از گروه کنترل عمل کردهاند.
بنابراین، نتایج این پژوهش با بعضی تحقیقات(Garrison, Anderson & Archer, 2007, Chong, 2010, Pinkman, 2005, Dron, 2007) که در زمینه میزان افزایش انگیزه و تغییر نگرش فراگیران با استفاده از آموزش مبتنی بر وبلاگنویسی انجام پذیرفتهاند همخوانی دارد."