Abstract:
همکاریهای تجاری یکی از مهمترین اهداف تشکیل گروه هشت بوده است، ولی مقایسه ارقام
مبادلات تجاری بین این کشورها نشان میدهد که با تشکیل این گروه مبادلات تجاری میان
آنها رشد قابل ملاحظهای نداشته است.
هدف از این مقاله بررسی امکان گسترش تجارت ایران با دیگرکشورهای این گروه و تعیین
پتانسیل مبادلاتی ایران (ازطریق تعیین اقلام کالاهای تشکیلدهنده این پتانسیل) با
آنهاست. سئوال این است که آیا توسعه تجارت ایران با اعضای گروه هشت امکانپذیر است؟
و مبادله کدام کالاها باعث توسعه تجارت دوجانبه ایران با این گروه کشورها میشود؟
مهمترین متغیرهای مورد بررسی، حجم مبادلات کشورهای عضو با یکدیگر و کل مبادلات
تجاری آنها و اقلام کالاهای مبادلاتی این کشورها بر اساس کد شش رقمی HS میباشد.
این مقاله به دنبال تعیین پتانسیل تجاری ایران با این کشورها است.
برای تعیین توان بالقوه تجارت ایران با اعضای گروه هشت، از بین روشهای مختلف برآورد پتانسیل تجاری، از روش موسوم
به «روش ساده برآورد پتانسیل» استفاده شده است. نتایج این برآورد نشان میدهد که
ایران ظرفیت مبادلاتی نسبتا خوبی با این کشورها دارد، ولی در اکثر موارد، این
ظرفیتها درعمل چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.
Machine summary:
"در ایران برای اولین بار، با استفاده از این روش امکان مبادله محصولات کشاورزی بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز[15] مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به اطلاعات موجود، مطالعه حاضر دومین کاری است که با استفاده از روش ساده برآورد پتانسیل تجاری به تعیین توان بالقوه تجارت دو جانبه ایران با کشورهای عضو گروه هشت میپردازد.
پتانسیل صادراتی ایران به هر یک از کشورهای عضو گروه هشت (اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه) و پتانسیل وارداتی ایران از هریک از این کشورها با استفاده از روش ساده برآورد پتانسیل تجاری دو جانبه مورد محاسبه قرار گرفته است.
جدول 3- مشخصه های مربوط به پتانسیل صادراتی ایران به یک یک کشورهای عضو گروه هشت [به تصویر صفحه مراجعه شود] مأخذ: تخمین ومحاسبات انجام شده کل میزان صادرات تحقق یافته اقلام پتانسیل دار ایران به این کشورها 8/399 میلیون دلار می باشد که بیشترین مقدار مربوط به کشور ترکیه میباشد.
جداول کالایی پتانسیل صادراتی ایران به کشورهای گروه هشت که بر اساس کدهای شش رقمی HS میباشند و با استفاده از روش ساده برآورد پتانسیل تجاری تهیه شدهاند (که به علت گستردگی از چارچوب مقاله حذف شدهاند) نشان میدهندکه چه کالاهایی تشکیل دهنده این پتانسیل هستند و در ارتباط با هر کالا کدام یک از این کشورها میتوانند به عنوان بازارهای هدف صادراتی ایران مد نظر قرار گیرند."