Abstract:
دو نظام سیاسی پیش و پس از انقلاب اسلامی دارای دو ایدئولوژی و گفتمان سیاسی مسلط متفاوت از یکدیگر بوده و هستند؛ مسائلی که تأثیر مستقیم بر نگارش کتاب های درسی به ویژه کتاب های درسی تاریخ گذاشته است. نمونه ی این تاثیر در روایت های متفاوت ارائه شده از جنبش مشروطیت به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است که تحت تأثیر مستقیم دو عامل گفتمان سیاسی مسلط، و نیز گفتمان های سیاسی-اجتماعی غیرمسلط این دو دوره شکل گرفته -است. بنابراین این پژوهش بر آن است تا با بررسی کتاب های درسی تاریخ مقطع سوم دبیرستان در دو دوره پهلوی و پس از انقلاب اسلامی، تأثیر گفتمان های سیاسی مسلط بر روایت جنبش مشروطه و ویژگی های خاص هر نوع روایت را بررسی کرده، و همچنین به بررسی تأثیر جریان های بیرونی و گفتمان های غیر مسلط سیاسی- اجتماعی که در مقاطعی توانستند در کتاب های درسی نوع خاص و متفاوتی از روایت گفتمان سیاسی مسلط را به وجود آورند، بپردازد. پس هدف از این پژوهش، بررسی روایت های ارائه شده از جنبش مشروطه با کاربست روش تحلیل گفتمان می باشد. باتوجه به تفاوت دو گفتمان سیاسی مسلط در دو دوره پیش و پس از انقلاب اسلامی، این نوشتار نیز در دو قسمت به تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان انواع روایت های جنبش مشروطه پرداخته است.
Two political systems of prior and after Islamic Revolution have been two different
ideologyand predominate political discourses. These subjects have been direct influence
on compilation of textbooks notably history ones. The example of this effect can be
considered in presenting variant narrative of Constitutional movement، one of the most
important events of Iran's contemporary history، which is emerged under direct influence
of two predominate political discourses factors and also not predominate political social
discourses of these periods.
Therefore، this study aims to examine the effect of predominate political discourse on
narrative of Constitutional movement and especial feathers of each narrative regarding
the examination of history textbooks of third grade of high school in Pahlavid era and
after Islamic Revolution. Moreover، the inspection of influence of external flows and
political social not predominate discourses which could create the special case differs
from predominate political discourse narrative in text books of some levels is another
purpose of this essay. In other words، this study endeavors to show presented narrative of constitutional movement by employing the analytical discourse approach.
Considering the variety of two predominate political discourses in two periods، before
and after Islamic Revolution، this study includes two sections: analysis of content and
analysis discourse of different narratives Constitutional movement.