Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامة بومیشدة فبک بر افزایش خودکارآمدی، شادی و خوشبینی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه میباشد. بدینمنظور، از روش شبه آزمایشی استفاده شده است. جامعة آماری شامل دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه است. از این جامعه به روش نمونهگیری تصادفی نظاممند، یک نمونة هشتاد نفری (شصت نفر آزمایش و بیست نفر کنترل) انتخاب شد. اجرای مقیاس خودکارآمدی کودکان، پرسشنامة شادی آکسفورد و آزمون جهتگیری زندگی (LOT) در گروههای آزمایش و کنترل، نشان داد که قبل از اجرای برنامة فبک تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد. برنامة مذکور، طی شش جلسة هشتاد دقیقهیی در گروههای آزمایش به اجرا درآمد. تحلیل نتایج با استفاده از نرمافزار spss18 نشان داد که گروههای آزمایش بطور معناداری نمرة خودکارآمدی (05/0>P) و خوشبینی (05/0>P) بالاتری کسب کردهاند. اما بین نمرات پسآزمون شادی، گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0>P). از اینرو، میتوان گفت بین اجرای برنامة بومیشدة فبک و خودکارآمدی و خوشبینی ارتباط مثبتی وجود دارد، اما این برنامه در افزایش شادی بیتاثیر است.
Machine summary:
اجرای مقیاس خودکارآمدی کودکان، پرسشنامة شادی آکسفورد و آزمون جهتگیری زندگی (LOT) در گروههای آزمایش و کنترل، نشان داد که قبل از اجرای برنامة فبک تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد.
از اینرو، میتوان گفت بین اجرای برنامة بومیشدة فبک و خودکارآمدی و خوشبینی ارتباط مثبتی وجود دارد، اما این برنامه در افزایش شادی بیتأثیر است.
هدف و فرضیههای تحقیق هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اجرای برنامة بومیشدة فلسفه برای کودکان بر افزایش خودکارآمدی، شادی و خوشبینی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه است.
بدین منظور، یک فرضیة کلی مطرح گشت که عبارت بود از اینکه اجرای برنامة بومیشدة فبک بر افزایش خودکارآمدی، شادی و خوشبینی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه مؤثر است.
2. اجرای برنامة بومیشدة فبک بر افزایش شادی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه مؤثر است.
3. اجرای برنامة بومیشدة فبک بر افزایش خوشبینی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه مؤثر است.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة بومیشدة فلسفه برای کودکان بر افزایش شادی، خوشبینی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه بود.
نتایج بدستآمده از تحلیل دادههای مربوط به فرضیة دوم (تأثیر اجرای برنامة بومیشدة فبک بر افزایش شادی) نشان داد که اجرای این برنامه، بر سطح شادی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه تأثیر مثبت ندارد.
نتایج بدستآمده از تحلیل دادههای مربوط به فرضیة سوم (تأثیر اجرای برنامة بومیشدة فبک بر افزایش خوشبینی) نشان داد که اجرای این برنامه بر سطح خوشبینی دانشآموزان دختر سال اول دورة اول متوسطه تأثیر مثبت دارد.