Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش بازخورد افزوده به کوشش های موفق و ناموفق در تعامل با کانون توجه بر اجرا و یادگیری سرویس بلند بدمینتون بود. 44 دانش آموز دختر مبتدی با میانگین سنی 76/ 0±1/ 16 سال برای اجرای پژوهش داوطلب شدند. آزمودنی ها پس از اجرای پیش آزمون به صورت تصادفی به چهار گروه آزمایشی تقسیم شدند. گروه ها در طی 6 جلسه اکتساب، مطابق دستورالعمل برنامه ریزی شده به تمرین تکلیف سرویس بلند بدمینتون پرداختند. قبل از اجرای سرویس، گروه کانون توجه درونی از طریق خودگفتاری عبارت «کشش دست به عقب» و گروه کانون توجه بیرونی واژه «هدف» را با خود تکرار کردند. آزمودنی ها پس از هر 3 کوشش متناسب با گروه خود، پس از کوشش های موفق یا ناموفق، بازخورد آگاهی از اجرا دریافت کردند. آزمون های یادداری و انتقال، 48 ساعت بعد از مرحله اکتساب اجرا شد. برای تحلیل داده ها در مرحله اکتساب از تحلیل واریانس عاملی با اندازه گیری مکرر و در آزمون های یادداری و انتقال از تحلیل واریانس دوطرفه (0.05≥P) استفاده شد. نتایج نشان داد که پیشرفت در مرحله اکتساب، معنادار و اثر تعامل کانون توجه با نوع بازخورد هم در مرحله اکتساب و هم در آزمون یادداری و انتقال معنادار بوده است؛ به طوری که در شرایط کانون توجه درونی، گروه بازخورد در کوشش های ناموفق و در شرایط کانون توجه بیرونی، گروه بازخورد در کوشش های موفق اجرا و یادگیری بهتری داشتند. پیشنهاد می شود که در زمان آموزش مهارت های حرکتی و استفاده از بازخورد به کوشش های موفق و ناموفق، نوع کانون توجه نیز در نظر گرفته شود.
Machine summary:
"Wulf & Shea Focus of attention بررسی پژوهشهای صورتگرفته در زمینۀ اثر نوع کانون توجه درونی (یعنی منابع توجه به سمت درون بدن و حرکت اجراکننده هدایت گردد) و بیرونی (یعنی منابع توجه به سمت نتیجۀ حرکت یا محیط معطوف شود) بر اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی نتایج متفاوت و متناقضی را بهدست میدهد.
احتمال دیگر مربوط به ماهیت تکلیف است که مطابق با یافتههای بانکر و روتلا 2 ( 1982) مبنی بر عدم نیاز مهارتهای بسته به تغییردادن جهت توجه می باشد (31)؛ اما در کنار این دلایل نباید فراموش کرد که آزمودنیهای پژوهش حاضر در زمان تمرین بدنی علاوهبر دریافت دستورالعمل توجه درونی و بیرونی، از دریافت بازخورد (به کوششهای موفق و ناموفق) نیز سود میبردند؛ بنابراین به غیر از استفاده از مزایای کانون توجه، متغیرهای قویتری برای کمک به یادگیری وجود داشتهاند که اثرات کانون توجه را تحت شعاع خود قرار داده و آن را کمرنگ نموده است.
Master of Semnan University Received date: 2014/08/19 Accepted date: 2014/12/29 Abstract The aim of this study was investigating the role of feedback to successful and unsuccessful trials in focus of internal and external attention on performance and learning long badminton service.
Keywords: Knowledge of performance feedback, Focus of attention, Instructional self-talk, Successful trail, Unsuccessful trail Idiom motor principle of action of James Corresponding Author Email: frezaee39@gmail."